نگرانی عربستان از بازگشت ایران به بازار جهانی پتروشیمی

نگرانی عربستان از بازگشت ایران به بازار جهانی پتروشیمی
قدرت رقابت پذیری بالای محصولات پتروشیمی ایران در بازارهای آسیا و اروپا، نگرانی تولیدکنندگان سعودی را در پی داشته است.
به گزارش ایرنا به نقل از آی سی آی اس ( ICIS )، منابع صنعتی در منطقه اعلام کردند: انتظار می رود با لغو تحریم های بین المللی علیه ایران و بازگشت این کشور به بازارهای جهانی، تولیدکنندگان پتروشیمی عربستان سعودی شاهد افت بیشتر سطح عمومی قیمت محصولات خود باشند. 
این منابع افزودند: اگرچه پتروشیمی های عربستان تا حدودی در مقابل شرایط جدید مقاومت می کنند؛ اما در نهایت ناچار به واگذاری بخش هایی از بازار به ایران خواهند بود. پیش بینی می شود ایران از سال 2016 صادرات پتروشیمی به اروپا، خاورمیانه و آسیا را از سر گیرد.
یک منبع مطلع از بازار پلیمر در عربستان سعودی می گوید: انتظار داریم ایران از ژانویه سال آینده میلادی به بازار برگردد.
در تاریخ 23 تیرماه، ایران و 6 قدرت جهانی به توافقی جامع بر سر برنامه هسته ای ایران دست یافتند و قرار شد در ازای نظارت های مدیریت شده بر برنامه هسته ای این کشور، تحریم های اعمالی علیه ایران برچیده شوند.
کارشناسان معتقدند: علیرغم تردیدهایی که درباره رفع تحریم های اقتصادی ایران وجود دارد؛ قدرت رقابت پذیری بالای محصولات این کشور(از لحاظ قیمتی)در بازارهای آسیا و اروپا، نگرانی تولیدکنندگان سعودی را در پی داشته است.
در سال 2014 ، ایران دومین عرضه کننده محصولات پتروشیمی در خاورمیانه محسوب می شد و تولید داخلی ( domestic production) این کشور معادل 60 درصد از ظرفیت تولید سالانه عربستان (91 میلیون و 500 هزار تن) بود.
از طرفی پتروشیمی های عربستان که طی ماه های اخیر سعی کرده اند با کاهش سطح قیمت ها، مشتریان خود را حفظ کنند؛ دیگر قادر به ادامه این سیاست نیستند. 
یک تولیدکننده پتروشیمی این کشور می گوید: ما قصد داریم رویکرد تازه ای به غیر از کاستن قیمت ها، برای حفظ بازارهای خود اتخاذ کنیم.
با این حال سعودی ها امیدوارند با تکیه بر کیفیت محصولات و سیستم حمل و نقل دریایی کارآمد خود، همچنان از سهم قابل توجهی در بازار برخوردار باشند.
۲۶ مرداد ۱۳۹۴ ۱۵:۴۶
تعداد بازدید : ۷۱۲