منطقه خلیج فارس باید از منافع توافق هسته‌ای به صورت جدی بهره‌مند شود

منطقه خلیج فارس باید از منافع توافق هسته‌ای به صورت جدی بهره‌مند شود
معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه که روز گذشته برای دیدار با همتایان خود عازم سوییس و آلمان شد روز جمعه در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: حداکثر تا پایان شهریور مرحله اول گفت‌وگوهای منطقه‌ای تحت عنوان جی 7 بین ایران و شش کشور حاشیه خلیج فارس برگزار می‌شود .

حسین امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو با اشاره به دور دوم سفرهای منطقه‌ای وزیر خارجه و پیشنهاد اخیر محمد جواد ظریف مبنی بر تاسیس یک مجمع گفت‌وگو در خلیج فارس، گفت‌وگوهای منطقه‌ای را تحت عنوان جی 7 بین ایران و شش کشور حاشیه خلیج فارس نامید و گفت: این گفت‌وگوها با ابتکار امیر قطر دنبال می‌شود، البته پیش از آن بن علوی (وزیر خارجه عمان) این ایده را مطرح کرد، اما شرایط منطقه‌ای اجازه نداد که بتوانیم آن را عملیاتی کنیم.

امیرعبداللهیان در این ارتباط ادامه داد: در این مرحله بر مبنای تلاش‌های وزارت خارجه قطر و شخص بن علوی راجع به این مساله توافق شد و ظریف در سفر به کویت و قطر از برگزاری این نشست در سطح وزرای خارجه در مکانی که درباره آن توافق شود، استقبال کرد.

وی افزود: مکان این گفت‌وگو ها ممکن است در منطقه یا کشور دیگری که توافق شود باشد. البته ما از برگزاری گفت‌وگو های منطقه‌ای در داخل منطقه به عنوان یک اولویت یاد می‌کنیم.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: نفس برگزاری گفت‌وگوها، خروج از سوء تفاهمات و رسیدن به درک مشترک و متقابل برای مقابله با بحران‌های موجود در منطقه و رسیدن به صلح و ثبات و امنیت پایدار، بیش از هر چیز دیگری حائز اهمیت است

در این ارتباط ، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت، با بیان اینکه پس از توافق وین ، فضای مناسبی برای همکاری های منطقه ای فراهم شده است ، به خبرنگار سیاسی خارجی ایسنا گفت : منطقه خلیج فارس باید از منافع این توافق به صورت جدی بهره مند شود و مقوله برد- برد در این توافق شامل منطقه و حتی فراتر از آن نیز می شود.

علیرضا عنایتی در مورد عزم جمهوری اسلامی ایران جهت گفت‌وگو با شش کشور حاشیه خلیج فارس و گسترش روابط با کشورهای این منطقه گفت: همواره جمهوری اسلامی ایران بر همکاری‌های منطقه‌ای تاکید کرده و به آن اعتقاد عینی داشته است چرا که معتقد است گفت‌وگوها و همکاری های منطقه‌ای باعث بهره‌مندی همه کشورهای این منطقه و افزایش صلح و امنیت خواهد شد.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با تاکید بر اینکه این همکاری‌های منطقه‌ای می‌تواند در برگیرنده ابعاد مختلف سیاسی،‌ اقتصادی،‌ امنیتی و تجاری باشد ، تصریح کرد: این تعمیق همکاری ها نباید فقط در حد حرف و تشریفات بماند و باید به صورت جدی کشورهای منطقه آن را دنبال کنند.

وی با بیان اینکه علیرغم نقاط مشترک فراوان و اشتراکات تاریخی، جغرافیایی و نزدیکی کشورها به یکدیگر متاسفانه بعضا روابط این کشورهای این منطقه درحد مطلوب نیست ، ادامه داد: همکاری‌های دو جانبه‌ای که بین کشورهای منطقه وجود دارد باید به یک همکاری جمعی برای تحقق امنیت و منافع جمعی کشورهای منطقه تبدیل شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت با بیان اینکه در جنوب خلیج فارس کشورهای این منطقه شورای همکاری خلیج فارس را ایجاد کرده اند ، افزود: در حال حاضر شرایط منطقه ایجاب می‌کند که همکاری کشورهای شمال و جنوب خلیج فارس با توجه به اهداف و منافع مشترک تعمیق یابد تا منافع همه مردم در این منطقه تامین شود.

وی با بیان اینکه بعد از توافق وین فضای مناسبی برای همکاری های منطقه ای ایجاد شده و باید منطقه خلیج فارس از منافع این توافق به صورت جدی بهره مند شود ، ادامه داد: همکاری های منطقه ای یک اولویت برای جمهوری اسلامی ایران است.

عنایتی اظهار کرد: به نظر می‌رسد که قالب کشورهای منطقه از گسترش این همکاری‌ها و تعمیق روابط استقبال می‌کنند.

۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۴۳
تعداد بازدید : ۷۶۲