بازگشت نفت ایران، رقابت قیمتی در اروپا را تشدید می کند

پایگاه خبری فیول فیکس آمریکا به نقل از آژانس بین المللی انرژی (IEA) اعلام کرد، همزمان با بازگشت نفت ایران به بازارها پس از لغو تحریم های این کشور، رقابت قیمت نفت در اروپا نیز در آستانه تشدید است.
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از ایرنا، آژانس بین المللی انرژی واقع در پاریس در گزارش ماهانه خود اعلام کرد، همزمان با شلوغ تر شدن بازار آسیا، اروپا صحنه نبرد میان تولیدکنندگان نفت ترش از جمله روسیه، عراق، عربستان سعودی و ایران خواهد شد.
عراق، دومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک، پس از کاهش صادرات نفت ایران به دلیل تحمیل تحریم ها بر این کشور، سهم بازار خود در اروپا را افزایش داده است. بنا به اعلام آژانس بین المللی انرژی، این کشور در ماه های ژوئیه و اوت (تیر و مرداد) با فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت به اروپا، از عربستان سعودی پیشی گرفته است.
اروپا روزانه بیش از ٩ میلیون بشکه نفت خام از خارج وارد می کند که دو سوم آن نفت ترش است.
عراق با هدف گرفتن خریداران قبلی نفت ایران و با استفاده از رشد سریع تولید نفت در این کشور، فروش نفت به مشتریان اروپایی را به طور چشمگیری افزایش داده است.
همچنین وقتی عربستان سعودی بشکه های نفت خود را به مناطق جدید رهسپار کرد، درآمد نفتی عراق از اروپا افزایش یافت.
برای نخستین بار در ٢٠ سال گذشته، عربستان سعودی در ماه نوامبر به پالایشگاه های سوئد نفت خام فروخت. این کشور همچنین درصدد فروش نفت به لهستان است. هر دو این کشورها تا به حال به طور سنتی نفت خام خود را از روسیه می خریدند.
عربستان سعودی، بزرگ ترین تولید کننده نفت اوپک، در اوایل ماه نوامبر (اواسط آذر)، قیمت فروش همه انواع نفت خود برای شمال غرب اروپا و کشورهای مدیترانه ای را کاهش داده است.

**خریداران نفت ایران
بنا به اعلام آژانس بین المللی انرژیَ، با وجود افزایش سهم بازار عراق و عربستان سعودی در قاره اروپا، ایران علاقه مند است سهم بازار خود را دوباره به دست آورد. تحریم ها علیه ایران به احتمال زیاد در سال آینده میلادی بر اساس توافق ایران با قدرت های جهانی در ماه ژوییه (تیر) لغو خواهند شد.
آژانس بین المللی انرژی با استناد به گفته های منابع خبری نامشخص ایرانی اعلام کرد، تهران نیز درصدد جذب مشتریان اروپایی است. نفت خام این کشور معمولا با نفت خام عربستان سعودی، عراق و روسیه رقابت می کند.
ایران که پیش از تحریم ها روزانه ٢,٥ میلیون بشکه نفت صادر می کرد، هم اکنون روزانه در حدود یک میلیون بشکه نفت صادر می کند.
بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان گفته که سهم صادرات نفت این کشور در چند ماه نخست بعد از برداشتن تحریم ها، به میزان قبل از این تحریم ها برخواهد گشت و تهران به سرعت درها را برای شرکت های نفتی جهانی باز می کند.
۲۴ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۲۳
تعداد بازدید : ۵۰۸