بازار ال‌ان‌جی پاکستان در تصرف قطر

پاکستان برای واردات ال‌ان‌جی از قطر و تامین نیازهای انرژی تا سال ٢٠٣١ خود یک قرارداد ۱۶ میلیارد دلاری با دوحه امضا کرد. به گزارش شانا از روزنامه پاکستان تودی، اسلام‌آباد و دوحه روز چهارشنبه (٢١ بهمن ماه) یک قرارداد ١٦ میلیارد دلاری تحویل ال‌ان‌جی به پاکستان امضا کردند. قرارداد بلندمدت مدت فروش ال‌ان‌جی دوحه به اسلام آباد در جریان سفر دو روزه نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان به قطر امضا شد. شاهد خاقان عباسی، وزیر نفت پاکستان و سعد شریدا الکعبی، رئیس هیات‌مدیره شرکت قطرگاز در مراسمی که در دیوان امیری برگزار شد، این قرارداد را امضا کردند. 

47634624674734573423623562362347345845

براساس این قرارداد، قیمت هر محموله ال‌ان‌جی ١٣,٣٧ درصد قیمت نفت برنت تعیین شده است، قیمت نفت برنت براساس میانگین سه ماه گذشته محاسبه می‌شود. براساس جزییات این قرارداد، شرکت قطری در بازه زمانی سال‌های ٢٠١٦ تا ٢٠٣١ میلادی به شرکت دولتی نفت پاکستان گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) صادر می‌کند. مقدار قرارداد سالانه این قرارداد برای سال ٢٠١٦، ٢.٢٥ میلیون تن، برای سه ماه نخست ٢٠١٧، ٢.٢٥ میلیون تن و برای سه ماه دوم ٢٠١٧ تا سال ٢٠٣١، ٣.٧٥ میلیون تن تعیین شده است. 

پاکستان هم‌اکنون با کمبود شدید گاز طبیعی برای تولید برق و استفاده صنعتی روبه‌روست و براساس برآوردها شکاف میان عرضه و تقاضا برای گاز در این کشور حدود 2 تا 4 میلیارد فوت مکعب ارزیابی شده است. وزیر نفت پاکستان پس از این مراسم به خبرنگاران گفت: واردات ال‌ان‌جی از قطر در کنار ارتقای روابط پاکستان و قطر به پاکستان کمک خواهد کرد تا نیازهای انرژی خود را تامین کند.

۲۴ بهمن ۱۳۹۴ ۰۹:۱۹
تعداد بازدید : ۴۵۳