نقشه برداری دریایی پروژه صادرات گاز ایران به عمان پایان یافت

نقشه برداری دریایی پروژه صادرات گاز ایران به عمان پایان یافت
مدیر پروژه مطالعات مهندسی خط لوله صادرات گاز ایران به عمان با اشاره به این که نقشه برداری دریایی این پروژه پایان یافته است، گفت: هم اکنون در حال تهیه مدارک مهندسی پروژه هستیم.

محمد اکبرزاده در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به این که نقشه برداری دریایی پروژه مطالعات مهندسی صادرات گاز ایران به عمان با خط لوله پایان یافته است، گفت: این بخش در حالی به پایان رسیده است که در برخی نقاط با توجه به وجود موانع و عوارض طبیعی ناشناخته، مسیر اولیه پیش بینی شده با اصلاحاتی روبرو شد.

وی ادامه داد: این موضوع با تکیه بر تجربه و توان شرکت تاسیسات دریایی در کمترین زمان ممکن و به بهترین شکل صورت گرفته است و براین اساس هم اکنون در حال تهیه مدارک مهندسی پروژه هستیم. 

مدیر پروژه مطالعات مهندسی خط لوله صادرات گاز ایران به عمان شرکت تاسیسات دریایی ظهارکرد: با توجه به این که نقشه برداری پروژه صادرات گاز ایران به عمان از طریق خط لوله به پایان رسیده است، منتظریم تا پیمانکار شرکت تاسیسات دریایی گزارش نهایی خود را ارائه کند.

وی با بیان این که هم اکنون در حال طراحی مطالعات پایه ایستگاه تقویت فشار هستیم، یادآور شد: نشست های مطالعات آنالیز ریسک و خطرهای پروژه نیز با حضور کارفرمای ایرانی و عمانی نیز برگزار شده است. 

براساس توافق سال ٢٠١٣ میان ایران و عمان، قرار است برای ١٥ سال روزانه ٤٠ میلیون مترمکعب گاز طبیعی ایران با یک خط لوله از بستر خلیج فارس به عمان صادر شود.

براین اساس، قرارداد مطالعه خط لوله صادرات گاز ایران به عمان شهریورماه ١٣٩٤ امضا شد که مطالعه بخش دریایی این پروژه به شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران (IOEC) سپرده شد. این قرارداد میان مدیران عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران و سیف بن حمد السلمانی، مدیرکل برنامه ریزی و ارزیابی پروژه ها در وزارت نفت و گاز عمان امضا شد.

شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران برای اجرای این پروژه چهار مسیر مختلف خط لوله دریایی را مطالعه کرد و سرانجام مسیر دوم به توافق طرفهای قرارداد رسید. مسیر دوم توافق شده دارای ویژگیهای طول تخمینی ١٧٦ کیلومتر و حداکثر عمق پیش بینی شده ٢٩٠ متر است. 

همچنین قرار است تامین گاز صادراتی به عمان از طریق انشعابی از خط لوله انتقال گاز سراسری هفتم انجام شود. این خط لوله در نزدیکی بندرعباس‌ (شهر رودان) با یک انشعاب به طول ٢٠٠ کیلومتر به منطقه کوه مبارک می رسد که شرح کار شرکت تاسیسات دریایی از این نقطه آغاز می شود.

به منظور تامین فشار لازم برای صادرات گاز به عمان، ایستگاه تقویت فشار و تجهیزات اندازه گیری در منطقه کوه مبارک در نظر گرفته شده است و گاز صادراتی از طریق خط لوله زیردریایی به طول تقریبی ٢٠٠ کیلومتر به بندر صحار در عمان ارسال می شود.

براساس شرح کار توافق شده در این مرحله، انجام مطالعات و طراحی مفهومی، مهندسی پایه ایستگاه تقویت فشار، ایستگاه اندازه گیری، خط لوله زیردریایی و کابل فیبر نوری زیردریایی، انجام مساحی دریایی، مطالعات زیست محیطی، مطالعات پدافند غیرعامل، نقشه برداری، مطالعات ژئوتکنیک و تهیه مدارک مناقصه فاز EPC و EPCI بر عهده شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران است. 

۱۱ مرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۵۳
تعداد بازدید : ۵۱۵