نفت در روزنامه های امروز/هر ثانیه 66 بشکه نفت کمتر!


🔻امروز دوشنبه 25 شهریورماه، موضوع پیامدهای حمله به تاسیسات پالایشی آرامکو در عربستان، مورد توجه برخی روزنامه ها قرار گرفت. "اعتماد" در گزارشی با تیتر "پس لرزه‌های انفجار آرامکو در بازار نفت" نوشت: پس از حمله به نفتکش‌های مستقر در تنگه هرمز این‌بار پهپادهای بدون سرنشین حوثی‌های یمن، قلب تولید و صادرات نفت عربستان، تاسیسات پالایش آرامکو در بقیق را مورد حمله قرار دادند تا حدود 5 درصد از کل صادرات نفت جهان متوقف شود. پس از این حمله حدود 5.7 میلیون بشکه نفت از تولید تاسیسات نفتی بقیق کاهش یافت، به بیان دیگر در هر ثانیه 66 بشکه نفت از بازار جهانی کم می‌شود. تاثیر این حمله بر قیمت‌های نفت امروز و با باز شدن بازار معاملات نفتی مشخص می‌شود. چنان‌که برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که قیمت هر بشکه نفت، 5‌ تا 10 دلار نیز افزایش خواهد یافت. حمله به آرامکو علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن قیمت‌ها، منجر به کاهش شاخص بورس عربستان نیز شد. شاخص بورس در روز یکشنبه به میزان 2.3درصد کم شد. هر چند این حمله‌ها بر برنامه‌ریزی عربستان برای ورود آرامکو به بورس تغییری ایجاد نمی‌کند‌، اما بر ارزش سهام آن تاثیراتی می‌گذارد. تحلیلگران نفتی معتقدند با ادامه‌دار شدن بحران حمله به نفتکش‌ها و تاسیسات نفتی کشورهای تولیدکننده، در کوتاه‌مدت قیمت‌های بالاتر از هشتاد دلار با وجود آزادسازی ذخایر نفتی سایر کشورها دور از ذهن نیست چرا که بازار برای به تعادل رسیدن نیاز به زمان دارد و بعید است در کوتاه‌مدت جای خالی 5.7 میلیون بشکه پر شود.

🔻"هراس از بحران نفت" عنوان گزارش "ابتکار" در این زمینه است. ابتکار نوشته: در حالی که تحلیلگران اعلام کرده‌اند که حملات انصارالله ریسک خرید سهام شرکت نفتی آرامکو را افزایش داده است، برخی از ناظران معتقدند که توقف تولید روزانه بیش از 5.7 میلیون بشکه نفت در عربستان در ظرفیت پالایش نفت تاثیر قابل ملاحظه‌ای گذاشته و اگرچه آرامکو اعلام کرده که مطمئن است می‌تواند به سرعت روند تولید را احیا کند اما اگر موفق نشود، جهان ممکن است با کمبود عرضه نفت مواجه شده و در نتیجه قیمت‌ها به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کنند.پ در همین راستا آمریکا اعلام کرده که آماده است تا از ذخایر استراتژیک خود جهت جبران کمبود نفت در بازارهای جهانی استفاده کند، اما در مقابل تحلیلگران بازارهای جهانی نفت بعد از حمله پهپادهای یمنی به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو در شرق عربستان، در‌مورد توان ریاض برای تامین نفت مورد نیاز جهانی ابراز تردید کردند. «سندی فیلدن» کارشناس مرکز تحلیلی «مورنینگ استار» (Morningstar) با اشاره به ادعای وزیر انرژی عربستان که گفته «شرکت آرامکو کاهش تولید نفت خود به مشتریانش را از طریق مخازن ذخیره شده، جبران خواهد کرد» این سوال را مطرح می‌کند که «این شرکت چقدر نفت ذخیره دارد و تا کی می‌تواند نیاز بازارهای جهانی به نفت را تامین کند؟» به گفته وی یکی از راه‌های جبران کمبود نفت جهانی این است که تحریم‌های نفتی ایران از سوی آمریکا برداشته شود. هر‌چه باشد ایران اخیرا به خاطر این تحریم‌ها میزان زیادی نفت در دست دارد.

🔻"نفت پس از انفجار ارامکو" هم گزارش "دنیای اقتصاد" در این زمینه است که تیتر یک این روزنامه شده است. در این گزارش آمده است: حملات پهپادی نیروهای یمنی به تاسیسات غول نفتی عربستان، آرامکو، به خروج ۷/ ۵ میلیون بشکه‌ای تولید روزانه عربستان منجر شده است؛ یعنی چیزی بیش از نیمی از تولیدات نفتی سعودی‌ها و ۶ درصد عرضه کل نفت دنیا. این اتفاق مجددا برآوردها از آینده نفت را در صدر اخبار جهان قرار داد. در کنار اثر این رویداد بر عرضه نفت؛ نگرانی از ریسک‌های ژئوپلیتیک نیز به بازار جهانی بازگشت. این دو مساله بازار پیش‌بینی‌ها را داغ‌تر از همیشه کرد. عموم گروه‌های تحلیلی اثر انفجار در آرامکو را افزایشی دانسته که دامنه رشد آن به میزان خسارت‌ها و مدت زمان لازم برای بازیابی و تعمیر تاسیسات آسیب‌دیده وابسته است. در حداقل برآوردها افزایش سه دلاری بهای طلای سیاه در کوتاه‌مدت پیش‌بینی شده است، اما در صورت جدی اعلام شدن خسارات وارده، برخی تحلیلگران نفت ۱۰۰ دلاری را نیز دور از انتظار نمی‌دانند. با این حال، عربستان اعلام کرده با استفاده از نفت ذخیره شده در انبارهای خود نیاز مشتریان را تامین خواهد کرد. آمریکا نیز برای رهاسازی ذخایر استراتژیک نفتی خود اعلام آمادگی کرده البته هر دو راهکار با موانعی مواجه است. افزایش تولید نفت دیگر اعضای اوپک و کاهش تحریم‌ها علیه ایران از دیگر جایگزین‌های احتمالی نفت سعودی‌ها عنوان می‌شود.
۲۵ شهریور ۱۳۹۸ ۰۸:۵۹
تعداد بازدید : ۲۶۹