تامین نیازهای صنعت نفت از شرکت های خصوصی پایین دست در اولویت است

تامین نیازهای صنعت نفت از شرکت های خصوصی پایین دست در اولویت است
احمد محمدی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب
با اوج گرفتن تحریم ها، تامین تجهیزات و مواد کاربردی در صنایع بالادستی نفت در میان شرکت های دولتی از اختیار به ضرورت تبدیل شده است که در این میان نبود آگاهی از نحوه فعالیت صنعتگران داخلی بخش خصوصی در حوزه صنایع پایین دست نفت حلقه مفقوده ارتباط هرچه بیشتر بخش دولتی و پایین دست است. از این رو برگزاری هرگونه رویداد و همایشی و نمایشگاهی که این قابلیت صنایع پایین دستی نفت در بخش خصوصی را بیشتر و بهتر در معرض نمایش بگذارد، در برهه کنونی بسیار مورد نیاز است. از سویی دیگر وابستگی شدید صنایع بالادستی نفت به ابزار و تجهیزاتی که اغلب در داخل بومی سازی شده اند سبب می شود برگزاری رویدادهایی از قبیل نمایشگاه صنعت پایین دست نفت، بهترین روش برای شناخت بهتر صنعتگران داخلی و افزایش همکاری ها میان صنایع بالادست و پایین دست نفت باشد.

نمایشگاه فتح بابی برای افزایش همکاری های بخش خصوصی و دولتی است
مجموعه های بالادستی صنعت نفت همواره نیازمند تامین قطعات و نیازهای خود از صنایع پایین دستی بوده که در این میان شرکت های داخلی و به ویژه خصوصی در اولویت بخش دولتی نفت برای انعقاد قرارداد هستند. از این رو برگزاری نمایشگاه هایی از قبیل صنعت پایین دست نفت که تولیدگران بخش خصوصی در آن نقش فعال و ویژه ای دارند می تواند فتح بابی برای همکاری های مضاعف میان ما و بخش خصوصی واقعی باشد. البته در حال حاضر نیز مناطق نفتخیز جنوب همکاری های بسیار خوبی با صنعتگران و انجمن های پایین دستی نفت از قبیل استصنا و ستصا دارد که این همکاری ها در سایه نمایشگاه پایین دست نفت می تواند دوچندان شود.

راه برای تعامل با فعالان بخش خصوصی باز است
نکته تامل برانگیز دیگر این است که تاسیسات و تجهیزات مناطق نفتی با گذشت سالیان متمادی دچار فرسودگی شده اند که البته باتوجه به توان داخلی صنعتگران و فعالان صنعت پایین دست نفت، ما هیچ نگرانی از لحاظ تامین قطعات مورد نیار نداریم. برای مثال تاکنون نیز بازسازی بسیاری از نواحی آسیب دیده خطوط لوله را به لوله سازی های مستقر در خوزستان و دیگر مناطق کشور سپرده ایم. ولی این میزان از مشارکت میان بخش دولتی و خصوصی هنوز در حد معقول و منطقی نیست و باید با روش های مختلف از قبیل برگزاری همایش ها، رویدادها و نمایشگاه هایی از این دست فضای مناسبی برای معرفی توانمندی های بخش خصوصی و همچنین نیازمندی های بخش دولتی ایجاد شود.

در تامین قطعات مورد نیاز صنعت نفت، صنعتگر بخش خصوصی در اولویت است
بخش مهم دیگری از نیاز صنعت نفت به تاسیسات و ماشین آلات دوار از جمله کمپرسورها، توربین ها، وسل ها و توربوشارژرها بر می گردد که طیف وسیعی از نیازهای حیاتی ما را پوشش می دهد. در مجموع به 16 هزار ماشین و قطعه در بخش های مختلف تولید و انتقال نفت نیازمندیم که در صدد هستیم بخش قابل توجهی از این نیازها را از طریق تولیدگران داخلی تامین کنیم. در این بین هر شرکت داخلی که بتواند قطعات مورد نیاز ما را بومی سازی نماید، خرید آن قطعه از تولیدگران داخلی در اولویت خواهد بود که البته شرکت های خصوصی در این میان از توجه ویژه ای برخوردار هستند و هدف مناطق نفتخیز جنوب هم حمایت از شرکت های خصوصی داخلی است. اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که زمانی ما بعنوان شرکت دولتی می توانیم تامین نیازهای خود را به بخش خصوصی بسپاریم که از طرف مقابل خود اطمینان داشته و از تجربیات گذشته شرکت های تولیدی خصوصی را در حوزه نیازهای خود مطلع شویم.

سهم بخش خصوصی از فرصت سازی در تحریم ها باید افزایش یابد
در نمایشگاه های سالیان گذشته صنعت نفت، حضور بخش خصوصی واقعی در کنار بخش دولتی کم رنگ شده بود و فضای مناسبی برای عرض اندام توانمندی های بخش خصوصی بصورت موثر فراهم نبود. اما امید می رود با برگزاری نمایشگاه پایین دست نفت، این فرصت فراهم شود تا بخش خصوصی توانمندی های خود را بطور موثر و مسمرثمر به نمایش بگذارد. چراکه به نظر می رسد از این فرصت تحریم باید به نحو احسنت بهره برد و سهم بخش خصوصی نیز از این فرصت بیشتر از بخش دلتی خواهد بود. هیچ دلیل ندارد که ما توانمندی بخش خصوصی را نادیده گرفته و به دنبال قطعات و محصولاتی باشیم که در کشور توسط صنایع پایین دست بومی سازی شده است.
۱۶ بهمن ۱۳۹۸ ۱۳:۱۸
تعداد بازدید : ۳۳۳