نقش موثر بازار سرمایه در تامین مالی طرح های پتروشیمی

نقش موثر بازار سرمایه در تامین مالی طرح های پتروشیمی
نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت:پتروشیمی‌ها،‌ منبع پایدار درآمد کشور محسوب می‌شوند و نقش بازار سرمایه در تامین مالی طرح های توسعه ای در این صنعت مهم و تاثیرگذار است.
عباس آرگون، نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار نیپنا با بیان اینکه پتروشیمی‌ها به‌عنوان آخرین حلقه از زنجیره ارزش در صنایع نفت و گاز می‌توانند علاوه بر ایجاد درآمد برای کشور، ‌مانع از خروج مواد خام شده و امکان ارزآوری بیشتر فراهم کنند، گفت:از همین رو اغلب کشورهایی که منابع بزرگ هیدروکربوری را در اختیار دارند،‌ به دنبال توسعه صنعت پتروشیمی بوده و هستند.

وی ادامه داد: اکنون با توجه به افزایش تقاضا برای محصولات پتروشیمی در داخل و خارج از کشور، توسعه مجتمع‌های پتروشیمی در دستور کار قرار گرفته تا آنجا که در سال های اخیر تاکنون چندین طرح پتروشیمی با سرمایه‌گذاری چندین میلیارد دلاری و ارزش تولیدات بالا وارد مدار تولید شده است و برای تولیدی شدن طرح های در حال ساخت می توان ازظرفیت های موجود بانکی و نیز بازار سرمایه استفاده کرد.

آرگون با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۰ تعداد زیادی از مجتمع‌های پتروشیمی به مدار تولید می‌رسند و تولید محصولات پتروشیمی افزایش پیدا می‌کند،‌ تصریح کرد: اکنون فروش داخلی در وضعیت مطلوبی قرار دارد و با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب در سال جهش تولید و تکالیف برنامه ششم توسعه،‌ تکمیل صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و پرهیز از خام‌فروشی در دستور کار است.

وی نظام فعلی برای صادرات پتروشیمی را کارآمد دانست و افزود: باید از شیوه‌های مختلف استفاده کنیم تا تولیدات پتروشیمی را به فروش برسانیم.

آرگون تصریح کرد: در سال جهش تولید خوشبختانه بازارهای خوبی برای محصولات پتروشیمی ایران در آسیا وجود دارد و برای حفظ این بازارها باید تلاش شود، اگرچه تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا، برخی مشکلات را ایجاد کرده اما شرایط با توجه به تجربه مدیران صنعت پتروشیمی ایران مدیریت می شود .

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: مجتمع‌های پتروشیمی در دست احداث که تعدادی از آنها در قالب جهش دوم صنعت تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسند، بدون تردید همسو با تکمیل زنجیره ارزش ایجاد شده است.

۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۳:۳۸
نیپنا |
تعداد بازدید : ۳۴۹