پانزدهمین همایش سالانه اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با شعار : تعارض منافع، مانع تنظیم گری و شفافیت !

نهاد تنظیم گر باید فراقوه ای باشد !

نهاد تنظیم گر باید فراقوه ای باشد !
نهادهای خصولتی که در تعارض با فعالیت‌های بخش خصوصی واقعی هستند، از زمان خصوصی سازی در کشور، شرایط اثربخشی را در تقویت منافع ملی ایجاد نکرده‌اند .

دبیر همایش پانزدهم اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اوپکس گفت : تصویب و اجرای خصوصی سازی که می‌توانست زمینه‌ساز شکوفایی اقتصاد و عبور از بحران‌های متعدد از جمله تحریم ها باشد، اما پیدایش و سیطره شرکت‌ها و نهادهای خصولتی تمامیت خواه، باعث تضعیف بخش خصوصی واقعی گردید .

سعید رفیعی فر ادامه داد : تمامی کشورهای پیشرفته و توسعه یافته با ایجاد فضای مناسب و رقابتی برای بخش خصوصی به این توان اقتصادی دست یافته اند و الگوبرداری مناسب از این رویه های پیشرفته اقتصادی می‌توانست یک جریان توسعه ای در مسیر تقویت منافع ملی کشورمان ایجاد نماید .

رفیعی فر با اشاره به مشکلات کنونی تعارض منافع بخشهای خصولتی و خصوصی در صنایع نفتی افزود : وضعیت پیش آمده در صنایع نفتی که موازنه قدرت و منفعت طلبی را به سمت نهادهای خصولتی چرخانده است، درصورتی به کمال مطلوب خواهد رسید که قوانین و مقرراتی مصوب گردد که ضمن ایجاد شفافیت در فعالیت بخش‌های خصولتی نفتی، زمینه ساز ایجاد رقابت سالم و بدور از رانت با بخش خصوصی واقعی در صنایع پایین دستی نفت شوند .

رفیعی فر در پایان گفت : استقرار نهاد تنظیم‌گر در برهه کنونی، اهمیتی صدچندان داشته و باعث رفع تعارض منافع میان بخش خصولتی پذیرفته شده توسط حاکمیت و بخش خصوصی واقعی و همچنین منجر به شفاف‌سازی و تقسیم عادلانه منافع و مزیت ها برای هر دو طرف خواهد شد . تقویت منافع ملی با اتخاذ تدابیر هدفمند و اجرای تصمیمات به دور از تخصیص رانت و امتیازات ویژه میسر خواهد شد .

پانزدهمین همایش سالانه اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران دوم اسفند هتل اسپیناس پالاس

۵ بهمن ۱۴۰۰ ۱۴:۴۸
تعداد بازدید : ۴۵۶