اشتغال فزاینده در صنایع پایین دستی پتروشیمی

اشتغال فزاینده در صنایع پایین دستی پتروشیمی
نظرات "حسین بابلی" نائب رئیس کمیسیون پتروشیمی اوپکس در خصوص شعارهمایش پانزدهم اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفتی با عنوان "تعارض منافع مانع تنظیم گری و شفافیت"

لازمه پیشگیری و مبارزه با فساد، شناخت راه‌های فساد است و "تعارض منافع" به عنوان مهمترین ریشه فساد از اهمیت بسیاری برخوردار است .

سیاستگذاری و حکمرانی در ساختار اقتصاد ایران به گونه‌ای بایستی پویا گردد که بتواند از مواردی نظیر تعارض منافع جلوگیری کند . شاید با توسعه فناوری اطلاعات بتوان اصلاحاتی در ساختار دموکراتیک کشور به وجود آورد و تعارض منافع در این سیستم را به حداقل رساند .

تعارض منافع در صنعت پتروشیمی میان شرکت های بالادستی، خصولتی (هلدینگ‌ها)، واحدهای میانی و پایین دستی صددرصد خصوصی، عملا مشهود است یعنی زمانی که مزیتی برای صنعت پتروشیمی مانند تخفیف سال قبل گاز اتان در نظر گرفته می‌شود، فقط در لایه اول توسط شرکت‌های خصولتی و هلدینگ‌ها بلعیده می شود و برای واحدهای میانی و پایین دستی مزیتی باقی نمی ماند .

رانت ۵۴ میلیون دلاری اهدایی وزیر محترم نفت به واحدهای سودده خصولتی در سال 99 نیزبه نوعی تعارض منافع با بخش خصوصی می باشد .

همچنین حضور و فعالیت مدیران تصمیم‌گیر که همزمان در دولت و واحدهای خصولتی و یا هلدینگ ها فعالیت دارند نیز مصداق بارز تعارض منافع است .

نهاد تنظیم گر رگولاتوری نقش بسزایی در مدیریت تعارض منافع، تقسیم عادلانه مزیت ها و مبارزه با رانت خواهد داشت . در تعیین نرخ واقعی یوتیلیتی واحدهای پتروشیمی، شورای رقابت در سال 98 به عنوان رگولاتور ورود کرده و تعیین نرخ نمود و باعث کاهش پنجاه درصدی قیمتها شد .

با بررسی های انجام شده به ازای هر یک میلیون تن تولید در صنایع میانی و پایین‌دستی،۱۷۰ هزار شغل ایجاد می گردد که این رقم نشان از اهمیت صدچندان صنایع میانی و پایین دستی پتروشیمی می باشد .

امیدواریم هیئت رئیسه کمیسیون پتروشیمی به کمک هیئت مدیره اتحادیه از طریق شورای رقابت در خصوص تعیین قیمت واقعی اتیلن و پروپیلن ورود نماید و به قیمت تبعیض‌آمیز اعلامی توسط انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی که ۱۵۰ دلار گرانتر از قیمت صادراتی می‌باشد، ساماندهی نماید.

 
#
همایش_اوپکس #شفافیت #تنظیم_گری #opex15 #رگولاتوری_اوپکس #تعارض_منافع

۱۸ بهمن ۱۴۰۰ ۰۸:۵۷
تعداد بازدید : ۲۷۹