قربان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌علی، رئیس فدراسیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اتاق‌های بازرگانی پاکستان با اشاره به نقش پاکستان در مگاپروژه کمربند-جاده و ضرورت مشارکت ایران در این پروژه، گفت: اخیرا جلسه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای با سفیر پاکستان در ایران داشتیم و در این جلسه درخواست رفع موانع تجاری میان دو کشور را مطرح کردیم. همچنین در این نشست، چنین مطرح شد که رفع موانع مبادلات تهاتری میان دو کشور در دستورکار قرار گرفته است.

در ادامه احمد لون، رئیس کمیسیون روابط خارجی شهر گوجرانوالای پاکستان نیز به این نکته اشاره کرد که می‌توان تجارت تهاتری میان ایران و پاکستان را از محصولاتی نظیر برنج و فرآورده‌های پتروشیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آغاز کرد و به سایر کالاها تعمیم داد.

 

بهمن عشقی، دبیرکل اتاق تهران طی سخنانی به روابط دیرینه ایران و پاکستان اشاره و عنوان کرد که این دو کشور می‌توانند از طریق کشور ثالثی روابط خود را توسعه ببخشند. وی افزود: ما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانیم با ایجاد یک رابطه سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گانه با مشارکت ایران، پاکستان و چین یا ایران، پاکستان و ترکیه به اهداف تجاری خود دست پیدا کنیم و این رابطه منافع بسیاری به‌همراه خواهد داشت. او سپس بر ایجاد یک بانک اطلاعاتی شفاف از مناسبات تجاری، توانمندی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دو کشور تاکید کرد و گفت: در حال‌حاضر، ارتباطات دو کشور به منطقه سیستان و بلوچستان محدود شده است. اگرچه این دو استان در ایران و پاکستان، جزو استان‌های مهم تلقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌شوند اما این‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بخشی از کشور هستند، نه همه آن، بنابراین این اشکال باید برطرف شود و تجارت با پاکستان به سایر استان‌ها نیز تعمیم پیدا کند.

دبیرکل اتاق تهران همچنین به ضرورت شناسایی مشکلات برای توسعه ارتباطات اشاره کرد و گفت: موضوع نقل و انتقالات مالی و نیز حمل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نقل از جمله مشکلات موجود در این مسیر است و یکی از راهکارهای افزایش همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در این شرایط، استفاده از مکانیزم تهاتر است و اتاق‌ها می‌توانند در طراحی این مکانیزم نقش ایفا کنند. همچنین می‌توان فهرستی از کالاهای قابل‌مبادله تهیه و دولت‌ها را برای پشتیبانی از این تبادل‌کالایی متقاعد کرد.