برای توسعه پارس شمالی به 4 میلیارد دلار سرمایه نیاز است

برای توسعه پارس شمالی به 4 میلیارد دلار سرمایه نیاز است
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: بر اساس برآوردها، گاز برداشت شده از میدان پارس ‌شمالی، معادل چهار فاز پارس جنوبی خواهد بود و برای رسیدن به این مقدار از تولید، سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد دلاری نیاز است.

به گزارش اوپکس به نقل از انرژی امروز،خجسته مهر گفت: همه میدان‌های نفت و گاز پس از توسعه اولیه خود نیازمند نگهداشت توان تولید هستند، نگهداشت توان تولید فرآیندی مداوم و مستمر است و اگر نتوانیم نگهداشت توان تولید را به‌درستی انجام دهیم به‌طور طبیعی سالانه آن میدان‌های نفت و گاز دچار افت طبیعی تولید ناشی از افت فشار مخازن می‌شوند.

به گفته خجسته مهر، میدان گازی پارس جنوبی نیز از میدان‌های بزرگ دنیا به‌شمار می‌آید و نصف ذخایر گازی کشور را داراست و ۷۰ درصد از تولید گاز کشور از سوی این میدان انجام می‌شود. به‌منظور نگهداشت توان تولید و استفاده حداکثری از تولید این میدان، بهره‌برداری حداکثری از ذخایر آن و جلوگیری از مهاجرت گاز به سمت کشور همسایه پروژه فشارافزایی میدان گازی پارس جنوبی آغاز شده است. مطالعه مفهومی آن انجام شده در حال انجام مطالعه پایه هستیم و به‌محض انجام مطالعه پایه، وارد مرحله اجرایی آن خواهیم شد و این ظرفیت بزرگ برای مردم ایران است.

وی در پاسخ به این سوال که، در دولت گذشته نیز قرارداد ۴.۵ میلیارد دلاری برای توسعه فاز ۱۱ و فشارافزایی از این میدان بسته شد که با خروج آمریکا از برجام و ترک قرارداد از سوی توتال به نتیجه نرسید. در این دولت چه تغییری در این زمینه ایجادشده که امیدوار به موفقیت در پروژه فشارافزایی در پارس جنوبی هستید؟ گفت: تفاوت این دولت با گذشته این است که ما فرصت‌سوزی نمی‌کنیم و بلافاصله از زمان به شکل مطلوب استفاده خواهیم کرد، همچنین منتظر کشورهای خارجی نمی‌شویم، به‌طوری‌که این انتظار باعث هدررفت ذخایر نفتی و گازی کشور و حرکت ثروت زیرزمینی به سمت همسایه شود.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران گفت: ما می‌خواهیم با تکیه بر توان داخلی به‌موقع تصمیم بگیریم و اقدام کنیم البته این زمینه همواره وجود داشته که بتوانیم از سرمایه‌گذاران خارجی نیز بهره ببریم، اما هیچ‌وقت نمی‌خواهیم پروژه‌های مهم و اولویت‌دار را هشت سال معطل نگه داریم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به نیاز کشور به گاز و افزایش مصرف سالانه‌ای که در این زمینه رقم می‌خورد، چه برنامه‌ای برای توسعه میدان گازی پارس شمالی دارید؟ گفت: بر اساس برآوردها، گاز برداشت شده از میدان پارس ‌شمالی، معادل چهار فاز پارس جنوبی خواهد بود و برای رسیدن به این مقدار از تولید، سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد دلاری نیاز است.

اکنون از سوی مشاور کارهای مطالعاتی اولیه در حال انجام است، برنامه توسعه این میدان نیز به‌صورت مدون و زمان‌بندی‌شده آماده است و با مشخص شدن سرمایه‌گذار، وارد مراحل اجرایی می‌شود.

۲ خرداد ۱۴۰۱ ۱۱:۱۹
انرژی امروز |
تعداد بازدید : ۷۴