تشریح پروژه‌های ایران در میادین مشترک نفت و گاز

تشریح پروژه‌های ایران در میادین مشترک نفت و گاز
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: توسعه فاز دوم میدان آزادگان شمالی در غرب کارون، تکمیل طرح کنونی آزادگان جنوبی و توسعه فاز دوم آزادگان جنوبی به ارزش ۷.۵ میلیارد دلار با بهره‌گیری از توان شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی، توان فنی و اجرایی آنها و استفاده از توان تأمین مالی بانک‌های متعدد در کشور اجرا خواهد شد.
به گزارش اوپکس به نقل از انررژی امروز محسن خجسته مهر افزود: برای هم‌افزایی و بهره‌گیری از مقدورات، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مربوط به تأمین سرمایه و منابع مالی مورد نیاز به‌منظور توسعه میدان‌های نفت و گاز در کشور در مجموعه وزارت نفت، با هدایتی که وزیر نفت دارد، اقدام شد، همچنین در هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت، ایجاد کنسرسیومی از شرکت‌های اکتشاف و تولید به‌همراه بانک‌های کشور برای توسعه میدان‌های مشترک غرب کارون تصویب شد.

به گفته این مقام وزارت نفت، پروژه‌های بزرگ و بااهمیت به‌ویژه میدان‌های مشترک نفت و گاز را با یک هم‌افزایی اثربخش در سرمایه‌گذاری در قالب اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها نهایی می‌کنیم، در بخش صنعت نفت سیاست دولت سیزدهم و وزارت نفت و شرکت ملی نفت، اولویت‌بخشی به توسعه میدان‌های مشترک نفت و گاز است.

وی ادامه داد: از همین رو، توسعه فاز دوم میدان آزادگان شمالی در غرب کارون، تکمیل طرح کنونی آزادگان جنوبی و توسعه فاز دوم آزادگان جنوبی به ارزش ۷.۵ میلیارد دلار با بهره‌گیری از توان شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی، توان فنی و اجرایی آنها و استفاده از توان تأمین مالی بانک‌های متعدد در کشور اجرا خواهد شد، این سرمایه‌گذاری و الگوی سرمایه‌گذاری وارد مرحله امضای تفاهم‌نامه و به‌دنبال آن امضای قرارداد خواهد شد.

خجسته مهر تاکید کرد: در این الگو اختصاص سهم سرمایه‌گذاری به هر یک از ذی‌نفعان انجام خواهد شد. بر اساس این الگو یک شرکت صاحب صلاحیت اکتشاف و تولید ایرانی از سوی چند شرکت ایجاد می‌شود و بقیه سهامداران مفروض ذیل این شرکت خواهند بود و سرمایه‌گذاری در قالب این مدل انجام می‌شود. با این هم‌افزایی است که امکان توسعه موفق این میدان‌ها وجود دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: سیاست ما این نیست که پروژه‌های بزرگ را به‌صورت انحصاری به مجموعه خاصی بدهیم، بلکه مبتنی بر توانمندی، همه ایرانیان می‌توانند در انجام این سرمایه‌گذاری در قالب شرکت‌ها مشارکت داشته باشند. این یکی از روش‌های مفید است که نقدینگی کشور به سمت اقتصاد مولد هدایت شود.
۲ خرداد ۱۴۰۱ ۱۱:۲۵
انرژی امروز |
تعداد بازدید : ۷۳