صدور دانش خنثی سازی تحریم، چگونه به ضررمان شد؟!

صدور دانش خنثی سازی تحریم، چگونه به ضررمان شد؟!
تولید نفت روسیه پس از تحریم، کاهش یافته اما روسیه با ارائه تخفیف های بالای نفتی، اندک مشتریان نفتی ایران بویژه چین را به سمت خود جذب کرده است.
تولید نفت روسیه پس از تحریم، کاهش یافته اما روسیه با ارائه تخفیف های بالای نفتی، اندک مشتریان نفتی ایران بویژه چین را به سمت خود جذب کرده است. حالا همان چیزی که برخی مسئولان ایرانی به آن افتخار می کردند گریبانگیر خودمان شده است!

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه در حاشیه بازدید از نمایشگاه نفت تهران گفته بود «سیاست راهبردی خنثی‌سازی تحریم در کنار ابتکار هوشمندانه رفع تحریم، ترفند دشمن در متوقف‌سازی قطار توسعه همه‌جانبه کشور را ناکام گذاشته است.» او همچنین گفت: «اراده راسخ و توانمندی شگرف کارگزاران و متخصصان صنعت انرژی کشور، "هنر دور زدن تحریم" را که زمانی تنها ابزار این صنعت در مقابله با "تحریم هوشمند بوش" بود به "فناوری مقابله با تحریم فلج‌کننده اوباما" و سپس به "دانش برای خنثی‌سازی تحریم ناشی از کارزار فشار حداکثری ترامپ" تبدیل کرد و اکنون دیگر کشورهای تحت تحریم نیز به‌ دنبال دریافت "دانش خنثی‌سازی تحریم" از ایران هستند.»

از همان اواخر اسفندماه و بحران اوکراین و آغاز تحریم روسیه بود که اظهارنظرهایی مبنی بر این که روسیه با بهره بردن از تجربیات ایران، به دنبال دور زدن تحریمهاست مطرح شد. این موضوع بارها در رسانه های جهان مطرح شد و البته برخی مسئولان جمهوری اسلامی با ذوق زدگی از آن یاد کردند. هفته گذشته مائورو ایندلیکاتو در نشریه ایل جورناله ایتالیـا نوشت: «امروز مسکو می تواند از ایران نحوه دور زدن تحریم ها و کاهش تأثیرات آنها را بیاموزد. به عقیده شبکه سی ان ان این کمک از هم اکنون آغاز شده است. مسکو در این رابطه از تهران توصیه هایی دریافت کرده است. ایرانی ها نیز به نوبه خود پذیرفتند در این راه به روسیه کمک کنند و در ازای آن از این کشور خواستند برای دستیابی به یک توافق هسته ای جدید به آنها کمک کند. »

نشریه وستی کافکازا در روسیه نیز دو هفته پیش نوشت: «احتمال دارد، روسیه به تجربه متحد خود ایران، که بیش از چهل سال تحت اعمال تحریم های غرب قرار دارد، نگاه کند، زیرا خود مسکو تقریبا در هر بخش از اقتصاد با محدودیت های بی سابقه ای مواجه شده است. بعد از چندین دهه از اعمال تحریم های اقتصادی، ایران در دور زدن شدیدترین تحریم ها استادکار شده است.»

اما حالا این تعریف و تمجیدها و آن خودنمایی ها، کار دست ایران داده و روسیه اندک اندک جای نفت ایران را می گیرد. تنها امتیاز نفت ایران در دوران تحریم، فروش آن با تخفیف بود اما حالا روسیه، نفت خود را با تخفیف های بسیار بیشتر می فروشد. اگر نفت ایران با بیست تا سی دلار تخفیف به فروش می رسید، اکنون برخی گزارش ها از فروش نفت روسیه با چهل دلار تخفیف حکایت دارد و چین که زمانی بهترین خریدار نفت ایران در دوران تحریم بود، حالا به خاطر تخفیفهای بالای روسیه، مشتری نفت روسها شده است.

مهمترین مقصد نفت روسیه، اروپا بود اما مهمترین مقصد نفت ایران در دوران تحریم، چین است. پس از تحریم روسیه، نفت این کشور به سمت شرق تغییر مسیر داده است اما تقاضای نفت روسیه در شرق به اندازه اروپا نیست و به همین دلیل تولید نفت روسیه کم شده است. منابع ثانویه اوپک پلاس گزارش داده‌اند تولید نفت خام روسیه ۹ درصد در ماه آوریل کاهش‌یافته و به ۹.۱۶ میلیون بشکه در روز رسیده‌است یعنی بیش ‌از یک میلیون کمتر از سهمیه این کشور طبق قرارداد اوپک پلاس. روسیه طبق قرارداد اوپک پلاس می‌توانست ۱۰.۴۳۶ میلیون بشکه در روز تولید داشته باشد. این بدان معناست که روسیه ۱.۲۷۶ میلیون بشکه در روز کمتر از این مقدار تولید کرده و این کسری تولید احتمالاً در ماه مه افزایش خواهد داشت.

ایران با هر دو کشور روسیه و چین توافقنامه همکاری بلندمدت منعقد کرده اما حالا همکاری این دو کشور با هم، جای ایران را تنگ کرده و صدور دانش خنثی سازی تحریم هم به ضررمان تمام شده است!
۲ خرداد ۱۴۰۱ ۱۴:۰۹
تعداد بازدید : ۲۵۰