مبارزه قدرت

مبارزه قدرت
چگونه می توان وضعیت اضطراری انرژی جهان را بدون تخریب آب و هوایی برطرف نمود .

شوک انرژی امسال جدی ترین شوک در طی سالهای گذشته است . همانند بحران های نفتی خاورمیانه در سال های 1973 و 1979. به دلیل قیمت بالای سوخت و برق که اکثر کشورهای اروپایی با آن مواجه هستند صنعت انرژی را متحول کرده و عواقب طولانی مدت آن بسیار دور از ذهن نیست . بازگشت کشورهای تحت فشار تامین سوخت می تواند آنها را به سمت سوخت های فسیلی مانند زغال سنگ ترغیب نماید، که منجر به عدم تعهدات تثبیت آب و هوایی شده و مسیر خطرناکی را در پیش خواهد داشت . در اروپا چیزی که مدت ها به عنوان کابوس یخ زدگی در زمستان تصور می شد، نگرانی خود را به تب نیمه تابستان و افزایش تقاضای گاز تبدیل کرده است .موج گرما باعث شده است، تقاضای گاز در اسپانیا به اوج خود برسد .
در هر صورت افزایش پنجاه درصدی قیمت‌های انرژی این نگرانی را افزایش داده که ممکن است جیره‌بندی در اواخر امسال اجرایی گردد . در امریکا نیز افزایش نرخ یک گالن بنزین (1.25 یورو در لیتر)، منجر به تورمی شده است که نظرسنجی‌ها حکایت از بزرگ‌ترین نگرانی مردم امریکا و جو بایدن دارد .
شوک های انرژی می توانند به فاجعه های سیاسی تبدیل شوند. اگر چه یک سوم از تورم هشت درصدی کشورهای ثروتمند با افزایش هزینه های سوخت و برق توجیه پذیر خواهد بود اما خانوارهایی که برای پرداخت قبوض با مشکل مواجه هستند را ناراضی نموده و دولتها ناچار خواهند بودبه سمت افزایش تولید سوخت های فسیلی گام بردارند .افزایش تقاضا برای ذغال سنگ می تواند فاجعه بار باشد چرا که باعث توقف در انتقال انرژی پاک خواهد بود .
بازارهای انرژی در قرن بیستم با جنگ‌ها، کودتاها، انقلاب‌ها، تقاضای پررونق چین و فناوری جدید کنار آمدند. اما ایجاد انرژی های پاک به طور همزمان برای رسیدن به انتشار کربن صفر تا سال 2050، نیاز به افزایش عظیم سرمایه گذاری دارد. و طبق گزارش اینترنشنال، این سرمایه گذاری باید دو برابر شود و به پنج تریلیون دلار در سال برسد

۴ تیر ۱۴۰۱ ۱۰:۱۴
اکونومیست |
تعداد بازدید : ۲۸۴