تعلل یعنى نه از برجام خارج می‌شویم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل یعنى نه از برجام خارج می‌شویم، نه توافق می‌کنیم!
افت‌وخیز چند ماه اخیر بازار انرژی در تمامی جهان پیامد جنگ اوکراین و دیگر عوامل سیاسی موجود باعث شده است عرضه در بازار انرژی، به خصوص در اروپا دچار چالش‌های اساسی شود. تاثیر این تحولات را حتی بر مذاکرات با ایران نیز می‌شود دید و دقیقا همین صحنه به باور برخی یکی از بهترین زمان‌ها برای بازگشت به جایگاه اصلی ایران در بازار جهانی نفت است.
سید حمید حسینی در گفتگو با نفت‌خبر: 
تعلل یعنى نه از برجام خارج می‌شویم، نه توافق می‌کنیم!
 
سید حمید حسینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراوده‌های نفتی درباره وضعیت جدید بازار انرژی در جهان به نفت‌خبر گفت: "بازار انرژی حتی قبل از جنگ روسیه و اوکراین هم با افزایش تقاضا مواجه بود و کمبود عرضه داشت. از دو جهت؛ هم کمبود عرضه نفت خام بود و هم ظرفیت‌های پالایشی دنیا جوابگو نبود و روند قیمت ها رو به افزایش بود. پس تقاضا با توجه به رونق تجارت در جهان رو به افزایش بود. 
 
حسینی می‌گوید "جنگ روسیه و اوکراین به این وضعیت دامن زد و با توجه به نقش پررنگ روسیه که بعد از عربستان و آمریکا به عنوان صادرکننده با صدور ۷.۵ میلیون بشکه در روز سومین جهان است باعث شد نگرانی درباره بازار نفت فزونی پیدا کند و قیمت‌ها افزایش یابد". 
 
این مقام صنفی درباره مشخصا اروپا می‌گوید "قیمت گاز هم به شدت افزایش پیدا کرد و به نظر می‌رسد اروپا است که بیشترین ضربه را از جنگ روسیه و اوکراین خورده. اکنون نیز شدیدا نگران است که در فصل سرما تامین گاز و فرآورده‌های نفتی برای او به یک چالش تبدیل شده است و در تلاش است تحریم‌های ایران برداشته شود تا کمبود بازار را تامین کند. 
 
به گفته حسینی "روزهای گذشته یک گزارشی بانک جی.پی.مورگان منتشر کرده بود که می‌گفت پس از این‌که سران گروه ۷ تصمیم گرفتند نفت روسیه را قیمت‌گذاری کنند و با قیمت خاص بخرند؛  اگر روسیه ۳ میلیون بشکه نفت از عرضه خود را کم کند قیمت نفت به ۱۹۰ دلار می‌رسد و اگر در واکنش ۵ میلیون بشکه کاهش عرضه داشته باشد به ۳۸۰ دلار! 
 
"این قیمت‌ها برای اولین بار است که در بازار مطرح می‌شود. از آن طرف عربستان و امارات افزایش تولید ندارند و اعضای اوپک‌پلاس نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند. نیجریه و لیبی کمتر از تعهدات تولید کرده‌اند. 
 
حسینی در ادامه می‌گوید "پنجشنبه نیز کشور‌های اوپک پلاس تصمیم گرفتند ۶۴۸ هزار بشکه به تولیدشان از ماه آینده اضافه کنند، اما بعید است که بتوانند این کار را انجام دهند".
 
او در ادامه درباره نقش ایران در صحنه جدید بازار انرژی افزود: "چشم‌انداز بازار برای ایران مساعد است که بخواهد به بازار جهانی نفت برگردد. شرایط خیلی به نفع ماست. هم شرایط از نظر نفتی به سمت ما تغییر کرده، هم اینکه جنگ اوکراین نیاز کشور های آسیا میانه را به ما افزایش داده است و الان رئیس‌جمهور این کشور ها به ایران می‌آیند و تنها راهشان همکاری با ایران است.
 
این فعال اقتصادی اطلاع می‌دهد "آذربایجان و ارمنستان و ترکمستان و قرقیزستان باید همکاری.هایشان را با ایران افزایش دهند. موقعیت ما نیز از نظر ژئوپلوتیکی بهبود یافته و گفته شد که نیاز به نفت ایران نیز جدی‌تر شده است. 
 
"اتحادیه اروپا هم به همین جهت دنبال مذاکرات است تا قبل از فصل سرما بتواند نفت ایران را به بازار های جهانی برگرداند". 
 
حسینی در پایان درباره تعلل ایران در استفاده از وضعیت جدید بازار انرژی گفت: "تعلل این است که ایران نه می‌تواند از برجام خارج شود نه می‌تواند تصمیم بگیرد که توافق کند یعنی در یک سرگردانی و نگرانی مانده است و می خواهد برگردد تا امتیازی بیشتر از برجام ظریف بگیرد آن ها هم زیر بار نمی‌روند و امتیاز بیشتری نمی‌دهند؛ از آن طرف نیز نمی‌توانند با این روش ادامه دهند و از برجام خارج شوند لذا بنظر می رسد کشور دچار یک دوگانگی و تردید شده است و کسی نیست که حرف آخر را بزند".
 
https://t.me/naftkhabarha
۱۴ تیر ۱۴۰۱ ۱۷:۰۹
تعداد بازدید : ۲۳۸