نرخ شدت انرژی در ایران بیش از ۴۲ درصد است

نرخ شدت انرژی در ایران بیش از ۴۲ درصد است
باقری گفت: آمارهای دو دهه گذشته در حوزه شدت انرژی نشان می دهد که ایران با مثبت ۴۲ و نیم درصد رشد بیشترین نرخ رشد شدت مصرف انرژی را به خود اختصاص می دهد در حالی که در دنیا منفی ۷/۲۳ درصد است یعنی ما در جهت عکس دنیا حرکت می کنیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد «پیام باقری» امروز سه شنبه (۱۴ تیر) در همایش سندیکای صنعت برق خراسان، که در نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد؛ بیان کرد: شدت مصرف انرزی، شاخصی برای تبیین کارآمد یا ناکارآمد بودن اقتصاد کشور است، علت اهمیت شدت انرژِی به دلیل توسعه محور بودن آن در دنیا است و چون اقتصاد کشور ما یک اقتصاد انرژی محور است برای کشور ما اهمیت فراوانی دارد.



رئیس هیئت مدیره صنعت سندیکای برق ایران گفت: آمارهای دو دهه گذشته در حوزه شدت انرژی نشان می دهد که ایران با مثبت ۴۲ و نیم درصد رشد بیشترین نرخ رشد شدت مصرف انرژی را به خود اختصاص می دهد در حالی که در دنیا منفی 7/23 درصد است یعنی ما در جهت عکس دنیا حرکت می کنیم.



وی بیان کرد: ما در حوزه برق پرمصرف نیستیم بلکه بد مصرف هستیم و این شدت مصرف انرژی نشان می دهد افتصاد ما در این حوزه دچار مشکلات عدیده است و از طرفی بر اساس آمار آژانس بین المللی انرژی، ایران بیشترین پرداخت یارانه را در دنیا، به خود اختصاص داده است، آمار سال 2019، 86 میلیارد دلار بوده است یعنی ۲۰ درصد یارانه پرداختی در کل دنیا را ما در کشور خود پرداخت می کنیم و در فاصله سالهای 2010 تا 2020، هزار میلیار دلار کشور یارانه پرداخت کرده است.



باقری اظهار داشت: مهمترین نکته برای رفع این مشکل مدیریت مصرف با بهینه سازی مصرف است، هر چقدر از برق و انرژی ارزش افزوده بیشتری ایجاد کنیم، شدت مصرف انرژی کاهش و خلق ثروت بیشتری خواهیم داشت.



وی افزود: سیاست های مدیریت مصرف مجموعه ای از اقدامات است که جابجایی بهینه مراکز مصرف را به دنبال دارد، ما باید دسته بندی در مصرف کنندگان خود داشته باشیم و هر کدام به گونه ای مدیریت شوند. این موضوع موجب می شود هزینه های سرمایه گذاری کاهش و درآمد زایی افزایش یابد و در نتیجه خلق ثروت، کاهش شدت مصرف را به دنبال خواهد داشت.



وی با بیان اینکه قانون اصلاحات الگوی مصرف در سال ۹۰ ابلاغ شد اما کارایی لازم را نداشته است؛ گفت: آیین نامه های ناشی از این قانون امروز وجود ندارد و این سیستم یارانه‌محور و سیستم قیمت گذاری تکلیفی و دستوری اولین اثر خود را در برق نشان می دهد و کمبود جدی برق یکی از اثراتآن است؛ کاهش سرمایه گذاری ها در بخش خصوصی در حوزه فعالین اقتصادی رکود کاری و انباشت مطالباتی را موجب شده و امروز یکی از معضلات جدی صنعت برق محسوب می شود.



رئیس هیئت مدیره صنعت سندیکای برق ایران تصریح کرد: وزارت نیرو بدهی های عدیده به بخش خصوصی دارد در حالی که صنعت برق یک صنعت جذاب برای سرمایه گذاری است بین 8 تا 10 برابر متوسط صنایع پیش فرض ، ارزش افزوده ایجاد می کند یعنی به نوعی ما در راس هرم ارزش افزوده در صنایع کشور قرار داریم.



وی با تاکید بر اینکه برق به عنوان خدمت معرفی شود و کالا در نطر گرفته شود؛ گفت: باید به سمت مردمی کردن اقتصاد در این حوزه برویم که البته زمان بر خواهد بود لذا باید در این خصوص پایه گذاری شود و اگر این اتفاق نیفتد دچار مشکلات جدی خواهیم شد.
۱۵ تیر ۱۴۰۱ ۰۹:۲۱
تعداد بازدید : ۲۸۴