شلیک روسیه به جایگاه جهانی دلار

شلیک روسیه به جایگاه جهانی دلار
روسیه شرایط برای فعالسازی ارز ذخیره جهانی بریکس را اعلام کرد که مانند یک شوک به جایگاه جهانی دلار عمل می کند.
به گزارش تحریریه، تارنمای «راشا تودی» نوشت، چندی قبل وزارت توسعه اقتصادی روسیه پیشنهاد داد که یک ارز ذخیره بین‌المللی جدید مبتنی بر سبد ارزی بریکس ایجاد شود. این امر نیازمند انجام معاملات بیشتر با ارزهای ملی کشورهای عضو (روسیه، چین، برزیل، هند و آفریقای جنوبی) است.

به نقل از مقام های کاخ کرملین، اتکا به دلار و یورو هم باید در وزارتخانه های این کشور کاهش یابد.

«نیکیتا کندراتیف» مسئول اداره همکاری های اقتصادی چندجانبه و پروژه های ویژه وزارت توسعه اقتصادی روسیه اعتقاد دارد برای راه‌اندازی یک ارز ذخیره جدید، ایجاد یک معماری مالی مشترک، افزایش سهم تسویه‌ها با پول‌های ملی، رسیدن به سطح معینی از دلارزدایی، ضروری است و این همان روندی است که در حال حاضر در کشورهای بریکس در حال رخ دادن می باشد.



تحلیلگران اعتقاد دارند اگر اعضای بریکس بتوانند با اقدامات خود بخشی از هژمونی آمریکا را در اختیار بگیرند و دلار را به چالش بکشند امیدواری برای نظم جهانی عادلانه تر افزایش می یابد.

در نشست بریکس در اوایل ماه جاری، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه عنوان کرد که این اتحادیه (متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در حال حاضر در حال کار بر روی ایجاد یک ارز ذخیره جهانی جدید است که بر اساس سبد ارزی کار می کند.

بریکس پیش از این هم گفته بود که در حال کار بر روی ایجاد یک شبکه پرداخت مشترک برای کاهش وابستگی پنج کشور به سیستم مالی غرب است.
۱۸ تیر ۱۴۰۱ ۰۹:۴۲
تعداد بازدید : ۱۰۷