پس لرزه‌های تحریم‌های غرب علیه مسکو؛

فرید زکریا: جنگ اقتصادی با روسیه به خوبی پیش نمی‌رود

مجری و تحلیلگر سرشناس سی ان ان گفت: هم اکنون مشخص است که جنگ اقتصادی (غرب) با روسیه به آن خوبی که خیلی‌ها فکر می‌کردند، پیش نمی‌رود.

فرید زکریا، مجری این شبکه گفت: «هم اکنون مشخص است که جنگ اقتصادی با روسیه به آن خوبی که خیلی‌ها فکر می‌کردند، پیش نمی‌رود. بلومبرگ پیش بینی می‌کند به علت بالا رفتن قیمت انرژی، دولت روسیه در مقایسه با دوران قبل از جنگ، درآمد قابل توجه بیشتری از نفت و گاز به دست آورد: حدود ۲۸۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با ۲۳۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱. در این میان، اروپا با بدترین بحران انرژی خود در ۵۰ سال گذشته مواجه شده است.»

 
Loaded: 0%
 
 
Progress: 0%
Remaining Time -1:14
 

این مجری و تحلیلگر سرشناس سی ان ان افزود: «مشکل اساسی در جنگ اقتصادی با روسیه این است که غرب نمی‌تواند کل انرژی روسیه را تحریم کند. اقتصاد روسیه اساسا اقتصاد انرژی محور است. درآمد‌های ناشی از نفت و گاز به تنهایی حدود نیمی از بودجه دولت را تامین می‌کند و متاسفانه راه حل این نیست که غرب خرید انرژی روسیه را به طور کامل متوقف کند، زیرا با کاهش عرضه در بازار جهانی، قیمت‌ها بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

اروپا با وابستگی خطرناکی که در دو دهه گذشته به انرژی روسیه پیدا کرده است، نمی‌تواند به سرعت این مسئله را تغییر دهد بدون این که وارد رکود عمیق و طولانی مدت شود. نگاهی به آنچه در این قاره اتفاق افتاده است، بیندازید که قیمت گاز طبیعی هم اکنون در مقایسه با ابتدای سال گذشته ۷۰۰ درصد افزایش یافته است. به نظر می‌آید راهبرد پوتین این باشد که هزینه‌هایی بر غرب تحمیل کند و زمان بخرد با فرض این که با افزایش مشکلات اقتصادی در این کشور‌ها در ائتلافی که علیه وی تشکیل شده است شکاف بزرگ‌تر شود.

کشور‌های غربی هنوز با این چالش به مثابه اولویت اصلی خود برخورد نمی‌کنند، ولی اولویت باید شکست دادن ولادیمیر پوتین باشد. نقطه ضعف واقعی پوتین در حوزه نظامی است. ارتش روسیه کنترل خود را بر منطقه دونباس اوکراین گسترش داده است، اما با هزینه زیادی. سران کشورهای غربی باید درک کنند که تحریم‌های اقتصادی در چارچوبی زمانی که منطقی باشد، عمل نمی‌کند. آن‌ها باید تلاش کنند به هر میزان که می‌توانند عرضه انرژی را در سراسر جهان افزایش دهند، اما آن تحریم‌هایی را که آشکارا غرب را بیش از روسیه آزار می‌دهد، کاهش دهند.

آن‌ها همچنین باید حمایت نظامی خود را از اوکراین افزایش دهند و ریسک بیشتری کنند. زمستان پیش رو است. ممکن است خانه‌ها در اروپا گرمای کافی نداشته باشند، اما زمانی که برف زمین را سفیدپوش کند، کار نیرو‌های اوکراینی برای بیرون راندن روس‌ها بسیار سخت‌تر خواهد شد. زمان به نفع ما نیست.»

۲۰ تیر ۱۴۰۱ ۰۹:۲۲
تعداد بازدید : ۱۱۴