ذخایر گاز و نفت اروپا به سرعت در حال کاهش است

ذخایر گاز و نفت اروپا به سرعت در حال کاهش است
روسیه توانست جنگ اقتصادی با غرب را ببرد و قاره و مردم اروپا به دلیل پاسخ مثبت به تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، خود را برای بهای تحریم روسیه آماده می‌کنند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما؛ روزنامه الکترونیکی رای الیوم در گزارشی به قلم عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه، با توجه به تصمیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای قطع ده روزه گازخط لوله نورد استریم یک به آلمان، نوشت، باید منتظر ماند تا مشخص شود واکنش اروپا چیست؟

رای الیوم نوشت: پوتین انتقال گاز از این خط لوله را که به طول ۱۲۰۰ کیلومتر از زیر دریای بالتیک می‌گذرد به بهانه تعمیرات سالانه برای ده روز متوقف کرده است، نورد استریم یک سالانه حدود ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز را به شمال آلمان و از آنجا به کشور‌های اروپایی مختلف انتقال می‌دهد که این میزان بیش از چهل درصد نیاز قاره اروپا به گاز است در نتیجه تصمیم پوتین موجب شد تا قبل از آنکه فصل زمستان برسد، سردی به تن اروپایی‌ها بنشیند.

سوالی که در محافل اروپایی مطرح است اینکه آیا پوتین پس از فرصت ده روزه بار دیگر این خط لوله را فعال می‌کند؟ اروپا هنوز پاسخی برای این سئوال ندارد و هم زمان این نگرانی در این قاره شدت گرفت که ممکن است در فصل سرد امسال، قاره اروپا در بحران گاز غرق شود. این نگرانی وقتی بیشتر می‌شود که تلاش گسترده این قاره برای جایگزین کردن گاز حوزه خلیج فارس یعنی قطر یا گاز شمال آفریقا یعنی الجزایر به جای گاز روسیه تا به الان ناموفق بوده است.

در حال حاضر، برداشت‌ها این گونه است که روسیه پس از آنکه نیروهایش در شش ماه اول جنگ، وارد جنوب شرق اوکراین شدند و توانستند منطقه دنباس را با قدرت از اوکراین جدا کنند، این روز‌ها مرحله دوم جنگ را آغاز کرده و آن استفاده از گاز و نفت به عنوان سلاح است. این روند همان شیوه‌ای است که اعراب در زمان جنگ اکتبر ۱۹۷۳ علیه غرب به کار گرفته بودند.

پوتین آنچه را که می‌گوید، عمل می‌کند و در این زمینه توجهی به تحریم‌ها هم ندارد، با این حساب، بسیاری از کارشناسان می‌گویند، اگر تهدید‌ها عملی شود و خط نورد استریم ۲ متوقف شود، رئیس جمهور روسیه نورد استریم ۱ را به کلی متوقف خواهد کرد و این می‌تواند به بحرانی در اروپا،‏ زندگی روزمره مردم این قاره و اقتصاد قاره بینجامد.

در چنین شرایطی، کانادا در پی آزمودن شانس خویش است، این کشور با بیان اینکه توربین‌هایی را که شرکت زیمنس آلمان برای تعمیر به این کشور فرستاد و قرار است در خط نورد استریم به کار گرفته شود، به دلیل تحریم گاز روسیه، بازگردانده نمی‌شود؛ اما این کشور به سرعت عقیده اش را تغییر داد و این تغییر موضع هم به معنی تن دادن به فشار‌های روسیه نبود بلکه اولاف شولتس صدر اعظم آلمان به کانادا تاکید کرد تحریم‌ها علیه روسیه شامل بخش گاز نمی‌شود.

روسیه از همان روز اول‏، توانست جنگ گاز را به کنترل خود درآورد همانگونه که از روز اولی که نیروهایش را به خاک اوکراین اعزام کرد، توانست جنگ اقتصادی با غرب را ببرد تا قاره و مردم اروپا به دلیل پاسخ مثبت به تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، خود را برای بهای تحریم روسیه آماده کنند.

ذخایر گاز و نفت اروپا به سرعت در حال کاهش است، این روند در شرایطی است که در فصل تابستان قرار داریم‏، در چنین شرایطی اگر سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه خاورمیانه برای جلب رضایت عربستان، امارات و دیگر کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس جهت افزایش تولید نفت و پایان دادن به ارتباطشان با اوپک پلاس، بی نتیجه باشد قیمت هر بشکه نفت با آمدن زمستان ممکن است به حدود ۱۵۰ دلار و حتی بیشتر برسد،‏ ضمن اینکه قیمت گاز تا به الان به بیش از دو برابر افزایش یافته است.

تصور کنید، اگر سوریه نپذیرد که گاز قطر از خاک این کشور به ترکیه و از آنجا به اروپا برود، پوتین به چه اهرمی مجهز خواهد شد. در واقع رئیس جمهور روسیه سازوکار‌های مختلفی دارد تا بتواند اروپا و پیمان ناتو را به عنوان مقدمه‌ای برای به تسلیم واداشتن دولت آمریکا، به زانو درآورد.
۲۱ تیر ۱۴۰۱ ۰۹:۲۴
تعداد بازدید : ۶۲