نبرد گازی روسیه با اروپا؛ مسکو خط انتقال گاز به غرب اروپا را بست

نبرد گازی روسیه با اروپا؛ مسکو خط انتقال گاز به غرب اروپا را بست
در حالی که غرب به دلیل درگیری با روسیه در حوزه اوکراین، گرفتار بحران‌های پیچیده اقتصادی به ویژه در زمینه انرژی و سوخت شده، پوتین با بستن خط لوله گاز «نورداستریم» به غرب اروپا، جنگ گازی روسیه و اروپا را وارد مرحله جدیدی کرد. هم زمان فرید زکریا نیز اعلام کرد که، غرب در تحریم روسیه شکست خورد.
جنگ اوکراین بر اساس تمامی گزارش‌ها آن طور که اروپا و آمریکا تمایل داشتند پیش نمی‌رود، چه در عرصه میدان جنگ، چه در عرصه اقتصادی و اجتماعی و چه حتی در عرصه‌های سیاسی و رسانه‌ای. در عرصه میدانی به نوشته رسانه‌های آمریکایی مقامات این کشور به این ارزیابی رسیده‌اند که دیگر اوکراین قادر به بازپس گیری سرزمین‌های خود از روسیه نخواهد بود. در عرصه اقتصادی نیز تحریم‌ها بیشتر، اقتصاد اروپا و آمریکا را تحت تاثیر قرار داده و درآمدهای روسیه بعد از شروع این تحریم‌ها را بیشتر هم کرده است. طبق پیش‌بینی بلومبرگ، درآمدهای مسکو از محل فروش نفت و گاز در سال جاری میلادی به دلیل افزایش قیمت انرژی بیشتر از سال گذشته خواهد بود. روسیه سال گذشته ۲۳۶ میلیارد دلار درآمد از این طریق کسب کرد در حالی که در سال جاری این رقم به ۲۸۵ میلیارد دلار خواهد رسید. فرید زکریا هم معتقد است «اصلی‌ترین مشکل جنگ‌افروزی اقتصادی علیه روسیه این است که به دلیل معاف شدن بخش انرژی از آن، فاقد گزندگی است، آن هم در شرایطی که اقتصاد روسیه، اساساً یک اقتصاد مبتنی بر انرژی است.» بسیاری از مقامات اروپایی صراحتاً اذعان کرده‌اند که حداقل 4 سال زمان می‌برد اتحادیه اروپا از وابستگی به انرژی روسیه خلاص شود.
از سوی دیگر بسیاری در اروپا از همین الان نگران قطع کامل صادرات گاز روسیه به اروپا در زمستان آینده هستند مسئله‌ای که در صورت وقوع می‌تواند به فاجعه تمام عیار در اروپا منتهی شود. در میانه این تحلیل‌ها و ارزیابی‌ها و نگرانی‌ها دیروز خبر رسید پوتین با قطع گاز «نورداستریم» به غرب اروپا به بهانه تعمیرات، جنگ گازی روسیه و اروپا را وارد مرحله جدیدی کرد.
توقف انتقال گاز روسیه به غرب اروپا
به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، بر اساس داده‌های اپراتور خط لوله «نورد استریم» ارسال گاز از روسیه به آلمان و تعداد دیگری از کشورهای غرب اروپاست از دوشنبه قطع شده است. گفته می‌شود هر دو خط لوله گاز (نورد استریم ۱ و ۲) به منظور تعمیر و نگهداری از جمله آزمایش قطعات مکانیکی و سامانه‌های اتوماسیون متوقف شده‌اند!
بر اساس این گزارش مسکو در هفته‌های اخیر با استناد به یک مشکل فنی، تحویل گاز از نورد استریم را ۶۰ درصد کاهش داد، تصمیمی که آلمان آن را «سیاسی» خواند. گازپروم در سایر نقاط اروپا نیز اقدام مشابهی انجام داده به‌طوری که انتقال گاز را به برخی کشورها کاهش داده و در برخی دیگر همچون لهستان و بلغارستان کاملا قطع کرده است. این امر اروپایی‌ها را مجبور کرده تا از حجم ذخایر گازی که برای فصل سرما کنار گذاشته می‌شود استفاده کنند و حتی برخی کشورهای اروپایی به فکر بازگشت به تولید زغال سنگ بیفتند. به گزارش ایرنا در صورت توقف صادرات گاز روسیه، آلمان تنها برای دو ماه گاز کافی خواهد داشت.
فرانس ۲۴ با اشاره به اینکه توقف طولانی در فعالیت «نورد استریم یک» تنها آلمان را به عنوان نخستین قدرت اقتصادی اروپا تنبیه نخواهد کرد، نوشته: گازی که از طریق نورد استریم یک وارد شهر لوبمین آلمان می‌شود از آنجا به بلژیک، دانمارک، فرانسه، انگلیس، هلند و دیگر کشورها انتقال می‌یابد. به این ترتیب ادامه توقف فعالیت نورد استریم، بحران انرژی در اروپا را با افزایش بها و افزایش نگرانی از زمستانی سخت، وخیم‌تر می‌کند. مقام‌های آلمانی در حال حاضر طرح جیره‌بندی گاز را در دست اجرا دارند.
نبرد روایت‌ها
در ادامه اظهارات مقامات اروپایی درباره عدم همراهی کشورهای جهان با دیدگاه غربی‌ها درباره جنگ اوکراین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان این که دیدگاه‌های مختلف در سراسر جهان در مورد وضعیت اوکراین و پیامدهای آن وجود دارد، گفته «نبرد جهانی روایت‌ها در اوج است و فعلاً ما در حال برنده شدن نیستیم.» به گزارش فارس، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ در بالی به او دیدگاه‌های مختلف در سراسر جهان در مورد وضعیت اوکراین و پیامدهای آن را نشان داد. بورل در بیانیه‌ای که روز یکشنبه در پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا منتشر شد، گفته:« گروه7 و کشورهای همفکر آن در محکومیت و تحریم روسیه و در تلاش برای پاسخگو کردن رژیم متحد هستند اما سایر کشورها و ما می‌توانیم در این‌جا درباره اکثریت جهان جنوب (آفریقا و آمریکای لاتین و کشورهای در حال توسعه در آسیا) بگوییم که اغلب دیدگاه متفاوتی دارند... نبرد جهانی روایت‌ها در اوج است و فعلاً ما در حال برنده شدن نیستیم.»
اوکراین گنبد آهنین را رد کرد
خبر دیگر این که وزیر دفاع اوکراین در اظهاراتی تازه در جریان یک کنفرانس به میزبانی شرکت رسانه‌ای و مجله آمریکایی «فوربس» سامانه گنبد آهنین رژیم صهیونیستی را ناکارآمد خواند. بنابر گزارش «یاهو نیوز»، «الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین اعتقاد دارد که آسمان اوکراین امن است البته از امنیت ۱۰۰ درصدی برخوردار نیست و اوکراین به سامانه پدافندی خاص خودش نیاز دارد و به «گنبد آهنین» نیازی ندارد. «اولکسی رزنیکوف» این را هم گفت که: «گنبد آهنین (برای محافظت) در برابر موشک‌های با سرعت کم و ارتفاع پایین که اساسا در گاراژ ساخته می‌شدند ساخته شد و در برابر موشک‌های کروز و بالستیک محافظت نمی‌کند.»
۲۱ تیر ۱۴۰۱ ۰۹:۲۶
تعداد بازدید : ۶۸