برنامه توسعه میدان مشترک با عراق چه منافعی برای کشور دارد؟

مزیت دوگانه آزادگان برای ایران

مزیت دوگانه آزادگان برای ایران

برنامه توسعه ۷میلیارد دلاری میدان مشترک آزادگان از نظر تحلیلگر اویل‌پرایس از یک سو با افزایش ظرفیت تولید نفت در شرایط کمبود عرضه دست بالا را برای ایران در مذاکرات هسته‌ای در مقابل آمریکا به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر، از آنجا که نفت تولیدی آزادگان مشترک بین ایران و عراق است، ردیابی منشا آن در بازارهای بین‌المللی تقریبا غیرممکن است؛ بنابراین، دور زدن تحریم‌ها با نفت آزادگان بسیار ساده‌تر خواهد بود.
سایمون واتکینز در تحلیل خود در وبسایت اویل‌پرایس می‌گوید که یکی از استراتژی‌های اصلی ایران برای فشار بر آمریکا جهت کنار گذاشتن شروط خود در مذاکرات احیای برجام، نشان دادن موقعیت خود به عنوان کشور صاحب مخازن عظیم نفت و گاز بوده است که می‌تواند برای پایین آوردن قیمت‌ها و التیام بحران اقتصادی جهان از آنها استفاده کند. با توجه به ناتوانی اوپک و روسیه برای افزایش عملی تولید نفت، ایران با اعلام امضای یک تفاهم‌نامه ۷میلیارددلاری با بانک‌ها و شرکت‌های داخلی می‌خواهد میدان عظیم آزادگان را که به ‌دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود، به صورت یکپارچه توسعه دهد. جدا از فشار بر آمریکا برای مشارکت معنادار در فرآیند مذاکرات مجدد برجامی، برنامه توسعه آزادگان یک مزیت دیگر نیز برای تهران خواهد داشت: اینکه میدان آزادگان با عراق مشترک است، یعنی کشوری که بر خلاف ایران و روسیه تحت هیچ تحریم نفتی نیست. چنین موقعیتی به معنای این است که از این نفت می‌توان به‌سادگی برای دور زدن تحریم‌ها بهره برد.

اهرم نفتی ایران
ایده اینکه ایران خود را در مقام ناجی بازار جهانی نفت ظاهر کند، در واقع اصلا بی‌پایه نیست. ایران همچنان یک قدرت بزرگ نفتی است که دست‌کم ۱۵۷میلیارد بشکه نفت اثبات‌شده دارد که معادل ۱۰درصد ذخایر نفت جهانی و ۱۳درصد ذخایر اعضای اوپک است. اما ذخایر فسیلی ایران به این محدود نمی‌شود. ایران در ذخایر گازی حتی جایگاه بالاتری دارد. پس از روسیه، ایران با ۱۱۹۳تریلیون فوت مکعب دارای دومین ذخایر گازی جهان است که معادل ۱۷درصد از ذخایر جهان و یک‌سوم منابع گازی اعضای اوپک است.

۲۲ تیر ۱۴۰۱ ۱۰:۰۸
دنیای اقتصاد |
تعداد بازدید : ۱۰۴