انصاری: دیپلماسی اقتصادی باید در سازمانی مستقل دنبال شود

انصاری: دیپلماسی اقتصادی باید در سازمانی مستقل دنبال شود
دیپلمات پیشین کشورمان گفت: دولتی که بخواهد در تحریم زندگی کند باید کوچک شود. گرفتاری و دغدغه دولت نباید قیمت گذاری تخم مرغ و گوجه باشد، قیمت گذاری ضد تولید و یک بار بر دوش دولت است.

غلامرضا انصاری در همایش دیپلماسی اقتصادی با بیان اینکه قبل از مدیریت آقای ظریف در وزارت خارجه، معاونت اقتصادی حذف شده بود و دوباره در دوره آقای ظریف برای اینکه جایگزینی برای صادرات نفت داشته باشیم، راه اندازی شد گفت: در شرایط تحریم به ابزار دیپلماسی نیاز داریم. دیپلماسی اقتصادی نمی تواند از سیاست تجاری کشور جدا باشد. اینها دو بال هستند که با هم باید باشند. دیپلماسی اقتصادی ابزاری است برای دسترسی به توسعه متوازن.
وی تاکید کرد: باید دیپلماسی اقتصادی را در سایه تحریم های سخت در نظر بگیریم و چاره کار این است که دولت هر چه بیشتر اقتصاد را رها کند و بیشتر به خصوصی سازی کمک کند.
سفیر پیشین ایران در روسیه و هند پیشنهاد داد که دیپلماسی اقتصادی و تجارت خارجی کشور باید در یک سازمان متمرکز باشد. طبیعی است هر سازمانی را در نظر بگیریم در داخل وزارت خارجه یا بیرون از آن، پیشنهادم این است که یک سازمان مستقل مسوول تجارت خارجی باشد که ریاست آن توسط وزارت امور خارجه تعیین شود و توسط هر سازمان دیگری که قطعا وزارت صمت خواهد بود ساختار اجرایی و سیاست تجاری اش اعمال شود. البته اگر واقعا وزارت خارجه این ظرفیت را داشته باشد که سازمان تنگاتنگ تر با وزارت خارجه کار کند فواید بیشتری دارد، اما چون عملا مسوولیت عمده وزارت خارجه سیاسی بوده است و آمادگی لازم را به لحاظ آموزش و پرسنل برای اداره این کار را ندارد حداقل باید برای دوره ای این سازمان مستقل اداره شود.

۲۶ تیر ۱۴۰۱ ۱۰:۰۸
آفتاب نیوز |
تعداد بازدید : ۹۹