کاهش تولید نفت اندونزی در سالجاری میلادی (2022 )

کاهش تولید نفت اندونزی در سالجاری میلادی (2022 )
بر اساس برنامه ریزی دولت اندونزی قرار بود در سال جاری میلادی روزانه 703,000 بشکه نفت تولید شود اما بر اساس اعلام گروه ویژه نظارتی بالادستی نفت وگاز پیش بینی می‌شود که چنین رقمی در تولید در سالجاری دست نیافتنی باشد.

بر اساس برنامه دولت اندونزی قرار بود در سال جاری میلادی روزانه 703,000 بشکه نفت تولید شود و مجلس نمایندگان هم در آمدهای ناشی از تولید نفت را با همین میزان تولید تصویب و در بودجه سالیانه کشور به دولت ارائه نموده بود. ولی بر اساس اعلام گروه ویژه نظارتی بالادستی نفت وگاز (SKK Migas ) بدلیل تاخیر در اجرای پروژه‌های نفتی ممکن است چنین رقمی در تولید در سالجاری دست نیافتنی باشد. در این خصوص آقای Dwi Soetjipto رئیس SKK Migas پیش بینی کرد که اندونزی امسال 640,000 بشکه نفت در روز تولید خواهد کرد که 9 درصد کمتر ازهدف 703,000 بشکه در روز است، زیرا پروژه‌های راهبردی به دلیل محدودیت های مرتبط بابیماری همه گیر کووید- 19 با موانع و مشکلاتی روبروهستند. وی در ادامه با اشاره به نمونه ای ازاکتشافات نفتی درمنطقه Jambaran Tiung Biru (JBT) که توسط شرکت ملی نفت و گاز اندونزی ( پرتامینا ) در دست اجراء می‌باشد، گفت : با توجه به موانع ناشی از همه گیری کووید -19 اجرای پروژه‌ها به تعویق افتاده و امیدواریم امسال تولید نفت به 640,000 بشکه در روز برسد. بر اساس اعلام شرکت Pertamina EP Cepu (PEPC) مجری پروژه و از شرکت های وابسته به پرتامینا قرار بود بهره برداری از آن در ماه دسامبر سال 2021 آغاز شود که با تاحیر مواجه شده و احتمالا در ماه جاری میلادی یعنی جولای 2022 بمرحله بهره برداری برسد

با چنین روندی در عدم تحقق هدف مورد نظر در تولید نفت ، کمیسیون هفتم مجلس نمایندگان که ناظر بر انرژی، منابع معدنی طبیعی، تحقیقات و فناوری و محیط زیست می‌باشد پیشنهاد دولت را برای کاهش هدف تولید نفت به محدوده 660,000 تا 680,000 بشکه در روز در پیش نویس بودجه دولتی برای سال 2023 را با در نظر گرفتن برداشت نفت پذیرفته است. در این مورد رئیس کمیسیون مذکورآقای سوگنگ سوپارووتو، تولید نفت درنیمه اول سال جاری هنوز با هدف مورد نظرفاصله دارد. وی در مصاحبه ای که در 4 جولای با CNBC اندونزی داشت، اعلام نمود که به نظر می رسد اندونزی به هدف گذاری انجام شده درتولید 703,000 بشکه ای در روز در سال دست نخواهد یافت.

همه گیری ویروس کرونا از اواخر سال 2019 تاثیر بسیار منفی بر اقتصاد اندونزی برجای گذاشت بطوریکه اقتصادی کشور در سال 2020 با 2 % رشد منفی بحالت رکود رسید . در این بین صنعت نفت و گاز نیز از این وضعیت آسیب شدیدی دید و با چالش های فراوانی مواجه شد. کاهش سرمایه گذاری، تعلیق و یا تعطیلی اجرای پروژه‌ها، کاهش تولید و خروج تعدادی از شرکت های فعال خارجی از فعالیت های نفتی و گازی اندونزی از جمله مواردی بودند که این بخش از صنعت اندونزی را با چالش مواجه نمود که همچنان ادامه دارد و اهداف پیش بینی شده دولت برای این صنعت تا حدی محقق نشد .

داده‌های گروه ویژه نظارتی بالادستی نفت و گاز (SKK Migas ) نشان می دهد که میزان تولید نفت درسه ماهه اول سالجاری میلادی به 611,700 بشکه در روز رسید که 14.9 درصد کمتر از هدف گذاری شده 703,000 بشکه در روز است. در همین حال، تولید گاز نیز به 5,321 میلیون فوت مکعب استاندارد در روز (mmscfd) رسید که 9 درصد کمتر از هدف 5,800 میلیون متر مکعب در روز است. در بخش سرمایه گذاری در این صنعت که 13.2 میلیارد دلار برای سالجاری میلادی در نظر گرفته شده است طبق داده‌ها درسه ماه اول تنها 2.1 میلیارد دلاریا 16 درصدتحقق یافت که ازهدف تعیین شده فاصله دارد .

طبق داده‌های وزارت انرژی و منابع معدنی تولید نفت اندونزی طی پنج سال گذشته همواره روند کاهشی را ثبت نموده است و دلیل این کاهش بیشتر به علت قدیمی‌بودن چاه‌ها وفقدان اکتشافات جدید و همچنین کاهش سرمایه گذاری بوده است. داده‌های مذکور نشان دهنده آن هستند که تولید از 831,000 بشکه در سال 2016 به 708,000 بشکه در روز در سال 2020 کاهش یافته است. این درحالی است که دردهه 1970 تولید روزانه نفت اندونزی حداقل 1میلیون بشکه بود.

مطالعات و گزارشات منابع محتلف داخلی و خارجی گویای آن هستند که تولید نفت در اندونزی در سال 2030 به 300,000 بشکه در روز و در سال 2040 به 119,000 بشکه در روز خواهد رسید که بترتیب 58 درصد و 87 درصد نسبت به سطح تولید در سال 2020 کاهش خواهد یافت. به طور مشابه، طبق داده‌های SKK Migas، پیش‌بینی می‌شود مصرف نفت داخلی در سال 2050 به بیش از دو برابر به 3.97 میلیون بشکه در روز برسد و انتظار می‌رود مصرف گاز طبیعی نیز با بیش از چهار برابر افزایش به 26000 میلیون ‌متر مکعب در روز برسد.

با تشدید کسری نفت و گاز، برنامه ملی انرژی عمومی (RUEN) افزایش شدید مصرف نفت و گاز را در دهه‌های آینده پیش بینی می‌کند. بر این اساس ارزیابی‌ها حاکی از آن است که اندونزی در چند دهه آینده با چالش های مختلف انرژی مواجه خواهد شد. بدین جهت است که از چند سال قبل توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر مانند خورشیدی، بادی ، برقابی، زمین گرمایی و حتی هسته ای در دستور کار دولت این کشور قرار گرفته است و دولت تمرکز خود را برجذب سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی در این حوزه بشدت افزایش داده است .

۲۶ تیر ۱۴۰۱ ۱۰:۱۰
تعداد بازدید : ۹۲