قطع کامل صادرات گاز نورداستریم1: چه کشوری صدمه می‌بیند؟

قطع کامل صادرات گاز نورداستریم1: چه کشوری صدمه می‌بیند؟
کمیسیون اروپا با اعلام اینکه روسیه احتمالا بعد از تعمیرات به انتقال گاز از خط لوله نورد استریم ۱ به آلمان پایان می‌دهد می‌گوید هر چه فاصله کشوری در شرق اروپا نسبت به غرب آن بیش‌تر باشد آسیب بیش‌تری به شرکت‌ها، کارکنان و خانوارهای آن وارد خواهد آمد.

به گزارش اوپکس به نقل از انرژی امروز از دویچه وله، کمیسیون اروپا اعلام کرد روسیه احتمالا بعد از تعمیرات به انتقال گاز از خط لوله نورد استریم ۱ به آلمان پایان می‌دهد. صندوق بین‌المللی پول ضرر وارد آمده به کشورهای اروپا در صورت قطع کامل گاز روسیه را ارزیابی کرده است.

بنا بر گزارش وال استریت ژورنال، یوهانس هان، کمیسر عالی بودجه اتحادیه اروپا اعلام کرد، تصور نمی‌کند که روسیه ارسال گاز به آلمان را بعد از تعمیرات سالانه از سر بگیرد.

این روزنامه آمریکایی سه‌شنبه ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیر) به نقل از هان نوشت، کمیسیون اروپا بر این نظر است که این خط لوله بعد از سرویس سالانه به کار انتقال گاز پایان خواهد داد.

عملیات ۱۰ روزه سرویس و تعمیر سالانه این خط لوله سه‌شنبه ۱۹ ژوئیه به پایان خواهد رسید.

نورد استریم مجموعه‌ای از خطوط لوله انتقال گاز طبیعی از زیر دریاست و شامل دو خط لوله نورد استریم ۱ و نورد استریم ۲ می‌شود که گاز روسیه را به آلمان می‌رسانند.

کوین کونرت، دبیرکل حزب سوسیال دموکرات آلمان (SPD) می‌گوید، نبود دائمی این خط لوله به آلمان بیش از روسیه ضرر می‌زند.

قبل از تعمیرات نیز شرکت گازپروم که مالک انحصاری صادرات گاز روسیه است، حجم گاز صادراتی از این خط لوله را ۴۰ درصد کاهش داد و دلیل آن را نیاز یکی از توربین‌ها به تعمیر اعلام کرد.

دبیرکل حزب سوسیال دموکرات اعلام کرد، دولت آلمان هر چه می‌توانست انجام داد تا روسیه نتواند با دلایل فنی توقف انتقال گاز از این خط لوله را توجیه کند. به علاوه، کانادا نیز حاضر شد توربین‌ تعمیرشده مورد نیاز برای ادامه کار این خط لوله را ارائه دهد.

وزارت اقتصاد آلمان روسیه را متهم کرده که تعمیر توربین را بهانه‌ای برای قطع گاز کرده است.

شرکت روسی گازپروم به‌‌تازگی به مصرف‌کنندگان اروپایی اعلام کرد که به دلیل شرایط اضطراری نمی‌تواند ارسال گاز را تضمین کند. این شرکت در نامه‌ای با به‌‌کار بردن مفهوم حقوقی فورس ماژور توضیح داد که به دلیل اختلال در صدور گاز به آلمان هیچ مسئولیتی، از جمله پرداخت غرامت را نیز بر عهده نخواهد گرفت.

یونیپر، بزرگ‌ترین شرکت واردکننده گاز در آلمان با اعلام دریافت این نامه رسما ادعای گازپروم برای توجیه قطع گاز را رد کرد و گفت، آن را موجه نمی‌داند.

قرار است در روزهای آینده دولت آلمان به یونیپر در مورد بسته نجات خود در مقابله با قطع گاز وارداتی از روسیه توضیح دهد.

کدام کشورهای اروپا بیش‌تر آسیب خواهند دید؟

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی با این فرض که اروپا با قطع دائمی گاز وارداتی روسیه روبرو شود، میزان آسیب به کشورهای مختلف را ارزیابی کرده است.

بنا بر این گزارش، به طور کلی می‌توان گفت، هر چه فاصله کشوری در شرق اروپا نسبت به غرب آن بیش‌تر باشد آسیب بیش‌تری به شرکت‌ها، کارکنان و خانوارهای آن وارد خواهد آمد. مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک با خطر رکود اقتصادی تا شش‌درصد مواجه خواهند شد.

به ایتالیا نیز به‌شدت ضربه وارد خواهد آمد، چرا که در این کشور گاز سهم بزرگ‌تری نسبت به سایر کشورها برای تولید برق دارد.

صندوق بین‌المللی پول ضربه وارد آمده بر آلمان و اتریش را کم‌تر سنگین اما قابل توجه دانسته است.

در صورتی که بعد از تعمیرات نورد استریم ۱ گاز روسیه به صورت دائمی قطع شود، احتمال دارد که بازده اقتصادی آلمان در ۱۲ ماه آینده تا ۲.۸ درصد پایین بیاید.

در این صورت پس از سال ۲۰۰۹ که در آن رکود اقتصادی و بحران مالی منجر به کاهش ۵.۷ درصدی تولید ناخالص ملی آلمان شد و سال ۲۰۲۰ که شیوع کرونا ۴.۶ درصد به اقتصاد این کشور ضربه زد، این کاهش می‌تواند بزرگ‌ترین نقصان وارده اقتصادی در تاریخ جمهوری فدرال آلمان باشد.

۲۹ تیر ۱۴۰۱ ۱۵:۵۲
انرژی امروز |
تعداد بازدید : ۱۰۱