آمریکا غیر مستقیم خواهان نفت ایران در بازار جهانی است/ اردوغان قدرت امروز خود را مدیون ایران است

آمریکا غیر مستقیم خواهان نفت ایران در بازار جهانی است/ اردوغان قدرت امروز خود را مدیون ایران است
کارشناس سیاسی گفت: به علت وجود بحران کمبود انرژی و موادغذایی در غرب، آمریکایی ها غیر مستقیم می خواهند که نفت ایران و نفت ونزوئلا هم وارد بازار انرژی دنیا شود در حالی که این دو کشور تحت تحریم آمریکا قرار دارند.

به گزارش صاحب نیوز؛ هفته گذشته همزمان با نخستین سفر بدون دستاورد رئیس جمهور آمریکا به منطقه، تهران روزهای شلوغی را در حوزه رفت‌وآمدهای دیپلماتیک پشت‌سر گذاشت که میزبانی همزمان روسای جمهور دو کشور روسیه و ترکیه و چند وزیر امور خارجه و دیگر مقام‌های خارجی در راس این رفت و آمدهای دیپلماتیک قرار داشت. رؤسای جمهور، روسیه و ترکیه در چارچوب روند آستانه که مذاکرات سوریه را دربر می‌گیرد به ایران سفر کرده بودند.

هفتمین اجلاس کشورهای ضامن روند آستانه با میزبانی حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان و با حضور «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «ولادمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در محل سالن اجلاس سران برگزار شد.

بر اساس این گزارش، مذاکرات آستانه با ابتکار عمل ایران و روسیه و همراهی ترکیه در سال ۲۰۱۷ با هدف حل و فصل منازعات سوریه و پایان بخشیدن به شش سال جنگ، آوارگی و ویرانی در این کشور آغاز شد. دور اول نشست آستانه یا نشست صلح سوریه در ژانویه ۲۰۱۷ با حضور ایران، روسیه و ترکیه در قزاقستان برگزار شد. این سه کشور تاکنون هجده بار مذاکرات آستانه را با هدف بررسی مسائل بشردوستانه، تقویت اعتماد و هماهنگی برای انجام اقداماتی در راستای توسعه روند صلح و حل و فصل بحران سوریه برگزار کرده‌اند.

* آمریکا و اروپا درگیر بحران انرژی و موادغذایی است و روزهای سختی در پیش دارند

رمضانعلی غلامرضایی در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز؛ با اشاره به ترافیک دیپلماتیک تهران در دولت سیزدهم اظهار کرد: همه کشورهایی که ارتباط هایی با هم دارند و در مفاهیم خاصی با هم توافقات و دیدارهایی از کشورهای یکدیگر دارند که اینها می تواند چند پیامد و دلیل داشته باشد از جمله اینکه آمریکا و حتی هم پیمانان اروپایی به دنبال جریان جنگ روسیه و اوکراین در دو موضوع انرژی و مواد غذایی به شدت درگیر شده اند در این دو موضوع دچار هم کمبود و هم افزایش قیمت هستند خصوصا با توجه به نزدیک شدن به فصول سرد در روزهای آتی ممکن است دچار کسری شوند به همین دلیل به هر میزان که با کمبود انرژی و مواد غذایی مواجه شده و دچار مشکل شوند بر افزایش قیمت ها را هم به دنبال خواهد داشت.

کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: بنابراین با سفر به منطقه و دیدار با شرکا و هم پیمانان خود علاوه بر مناسبات تجاری و اقتصادی، مسائل امنیتی خود را تقویت می کنند که یک وقت بر اثر این ضعف‌هایی که در منطقه بوجود می آید مشکل پیدا نکنند، آمریکایی ها در دیدار با مقامات سعودی به دنبال این بودند که عربستان را با خود همراه تر کرده و متقاعد کنند که میزان تولید انرژی را افزایش دهد تا کمبودهای خود را جبران کنند.

* آمریکا غیر مستقیم خواهان نفت ایران در بازار جهانی است

وی با بیان اینکه افزایش میزان تولید نفت علاوه بر پیامدهای اقتصادی، پیامدهای دیگری از جمله سیاسی هم به دنبال دارد گفت: الان به علت وجود بحران کمبود انرژی و موادغذایی، آمریکایی ها غیر مستقیم می خواهند که نفت ایران و نفت ونزوئلا هم وارد بازار انرژی دنیا شود در حالی که این دو کشوری هستند که مورد تحریم آمریکا قرار دارند. علاوه بر این یکی دیگر از پیامدها تاثیر در قدرت چانه زنی آمریکایی ها و 1+4 در مذاکرات با ایران است.

غلامرضایی ادامه داد: ایران هم در مسیر خود نیازمند تقویت روابط و مناسبات تجاری و اقتصادی با کشورهای دوست و همسایه خودش است که هم می تواند باعث شکوفایی اقتصاد شود و هم با این مراودات و رفت و آمدها تحریم های یک جانبه و ظالمانه را براحتی دور بزند از طرفی ایران هر مقدار که بتواند روابط خودش را با کشورهای دوست و همسایه تقویت کند خصوصا در بحث انرژی، افزایش منطقه ای اتفاق می افتد باعث می شود کشورهای بیشتری نفت ایران را بخواهند که خود این پیامد سیاسی دارد و قدرت چانه زنی در بحث برجام را حفظ می کند.

وی خاطرنشان کرد: در نگاه کلی اگر ایران بتواند به همین شیوه ارتباط خودش را با کشورهای همسایه و منطقه را با حضور در سازمان های منطقه ای و فرا منطقه ای مثل شانگهای، بریکس و اوراسیا بیشتر تقویت و ارتقا دهد می تواند منجر به این شود که نیازی نباشد بحث برجام و مذاکرات 1+4 را دنبال کند بنابراین این ترددها و ترافیک رفتارهای دیپلماسی هم از جانب غربی ها و هم از جانب ایران و کشورهایی که با هم ارتباط دارند پیامدهای امنیتی، اقتصادی و سیاسی به دنبال دارد.

* رفتار ترکیه در قبال کشورهای همسایه پیامدهای منفی به دنبال دارد/ اردوغان قدرت داخلی و خارجی امروز خود را مدیون ایران است

کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی در خصوص عبارت رهبر معظم انقلاب در دیدار با رئیس جمهور ترکیه که فرمودند ما رفیق روزهای سخت ترکیه هستیم ابراز کرد: این واقعیتی است که اتفاق افتاده است و اگر آن موارد ارتباط دوستانه و دیپلماتیک یادآوری و تذکر داده نشود ممکن است آنها فراموش شود ترکیه این روزها گاهی رفتارهایی انجام می دهد که این رفتارها مناسب یک کشور همسایه که با هم دوست هستند نیست یکی در ارتباط با سوریه است که به هر حال دور از همکاری‌های گذشته است دیگری در ارتباط با آذربایجان و ارمنستان هم باز ترکیه رفتارهایی انجام می دهد که این هم مناسب کشور همسایه ای مثل ما و ارمنستان و کشورهای سه جانبه نیست.

وی افزود: علاوه بر این آقای اردوغان ارتباط و دیدارهایی با رژیم صهیونیستی دارد که اینها ممکن است کم کم منجر به یک سری پیامدهای منفی برای ایران شود از این جهت لازم بود که یادآوری شود حضرت آقا به این صراحت نفرمودند ولی مفهوم کلام این بود که اگر تو امروز قدرت داری این را مدیون جمهوری اسلامی هستی هم در مسائل داخلی و هم در مسائل خارجی، ایران به هرحال به شما کمک کرد. خدا رحمت کند حاج قاسم سلیمانی را در آن روزی که آمریکایی ها به دنبال کودتا علیه همین آقای اردوغان در ترکیه بودند این شهید بزرگوار بود که توانست مانع این کودتا علیه آقای اردوغان شود بنابراین این یادآوری لازم بود که رئیس جمهور ترکیه فراموش نکند اگر یک جاهایی به شما کمک کردیم و در روزهای سخت در کنارتان بودیم شما هم باید در روزهای آرامش طوری رفتار نکنید که خدای نکرده آن حرکت قبل که ما انجام دادیم از بین برود.

* ترانزیت شمال به جنوب در ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی دارای اهمیت زیادی است

غلامرضایی در اهمیت ترانزیت شمال به جنوب گفت: به خاطر رفتارهای گذشته ای که بعضی از کشورها از جمله روسیه و ترکیه داشتند برخی از جریان ها و شخصیت ها یک مقدار تامل دارند. همانگونه که دو سال قبل نگاه دیگری به ایران بود برخی ها وضعیت اقتصادی و برخی دیگر از مسائل کشور ما را به برجام و غرب گره زده بودند، در حالی که رفتار آمریکایی ها نشان می دهد که اینگونه نیست شما الان نسبت به همین رئیس جمهور کشور اوکراین را ببینید الان دارند به سمتی می روند که رئیس جمهور را متقاعد به استعفا کنند و این جنگی که آثار اقتصادی آن تمام جهان را فرا گرفته است را اینگونه به پایان برسانند.

وی ادامه داد: کریدور شمال به جنوب اهمیت زیادی به لحاظ اقتصادی دارد و اگر ما بتوانیم با همه ملاحظات سیاسی و امنیتی، مناسبات اقتصادی کشورمان در ارتباط با کشورهای دوست و همسایه تقویت کنیم می توانم حتی در بحث برجام هم یک طرفه برجام را به پایان برسانیم. ولی الان چون یک مقدار نگاه محتاطانه به برجام وجود دارد این است که آمریکایی ها نتوانند تقصیر و مقصر بودن در بحث مذاکرات هسته ای را پذیرفته و توپ را شلیک کنند و بعد بیایند و از مکانیسم ماشه و امثالهم استفاده کنند لذا ما براساس تعهداتی که داشتیم به آن پایبند هستیم و امروز حق خودمان را مطالبه می کنیم لذا تعدادی هستند که بر اثر برخی تغییر رفتارهایی که اتفاق افتاده می گویند باید مراقبت کرد.

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: اگر خاطرتان باشد همین قعطنامه شورای حکام که حدود دو ماه قبل مطرح شد بعضی جریان ها و افراد و شخصیت‌های سیاسی می گفتند که چین و روسیه ما را دور خواهند زده و نارو می زنند در حالی که هنوز هم مشخص نبود که آیا این قعطنامه صادر می شود یا خیر و اگر صادر می شود نظر چین و روسیه چه خواهد بود خیلی از مخالفین اطمینان داشتند که ارتباط ما با روسها دارد راهبردی می شود ولی همه دیدند که وقتی قعطنامه شورای حکام مطرح شد چین و روسیه رای مخالف بر این موضوع دادند.

۲ مرداد ۱۴۰۱ ۱۰:۳۶
صاحب نیوز |
تعداد بازدید : ۹۶