آلمان حمایت از اوکراین را منوط به بازگشت توربین روسی می‌داند

نشانه‌های شکاف گازی در انسجام اروپا

نشانه‌های شکاف گازی در انسجام اروپا

 اروپا روسیه را تحریم کرده اما فعلا گاز آن را می‌خواهد. این موضوع و بازی ولادیمیر پوتین برای شکست اتحاد غرب حالا به این منجر شده که وزیر خارجه آلمان به کانادا، هم‌پیمان خود در ناتو، هشدار داده اگر این کشور توربین‌های گازی گازپروم را به روسیه ارسال نکند، برلین ممکن است مجبور به تعلیق حمایت نظامی و اقتصادی از اوکراین شود.

اتحادیه اروپا به‌شدت نگران عدم ازسرگیری جریان گاز از طریق خط لوله نورد استریم یک به آلمان پس از تعمیرات ۱۰روزه بود، اما این اتفاق نیفتاد و گاز به اروپا بازگشت؛ هرچند با ۴۰درصد ظرفیت که روسیه دلیل آن را مسائل فنی مربوط به توربین‌ها عنوان می‌کند. حالا آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، به اوتاوا گفته اگر تحریم‌های فعلی این کشور مانع از بازگشت توربین گازپروم به روسیه شود، آلمان ممکن است حمایت نظامی و مالی خود را از اوکراین پس بگیرد. بربوک همچنین گفته اگر گاز روسیه به‌طور کامل قطع شود، احتمال قیام‌های مردمی در این کشور وجود خواهد داشت. آلمان برای تولید ۳۵درصد از برق خود به خط لوله نورد استریم یک وابسته است که با احتساب دیگر مسیرهای واردات گاز از روسیه، ۶۳درصد از برق این کشور با گاز روسیه در سال ۲۰۲۱ تولید شده است. نشانه دیگر تَرَک برداشتن دیوار اتحاد اروپا علیه روسیه سفر وزیر خارجه مجارستان به مسکو و درخواست گاز بیشتر از این کشور بود. سفری که از دیدگاه اتحادیه اروپا تحقیرآمیز تلقی می‌شود.

ماجرای آلمان و توربین گازپروم
بحث درباره عرضه گاز از نورد استریم یک با وجود ازسرگیری جریان به آلمان، هنوز نامطمئن است و فقط با ۴۰درصد از ظرفیت کامل در مدار است. به گزارش اویل‌ پرایس به نقل از روزنامه کانادایی «Globe and Mail»، وزیر خارجه آلمان در روزهای گذشته به دولت کانادا هشدار داده است که در صورت عدم بازگشت توربین گازی گازپروم به روسیه که برای افزایش جریان گاز نورد استریم به آن نیاز است، برلین پشتیبانی نظامی و اقتصادی از اوکراین در پی جنگ با روسیه را معلق خواهد کرد. آنالنا بربوک در سخنی قابل‌توجه افزود قطع کامل گاز ارسالی روسیه از طریق نورد استریم یک می‌تواند به قیام‌های مردمی در آلمان منجر شود.

 

حسین‌راشدی 

۴ مرداد ۱۴۰۱ ۱۰:۵۳
دنیای اقتصاد |
تعداد بازدید : ۱۰۰