خیزش آلمان جدید

خیزش آلمان جدید
سارا بنی‌صدر
هفته‌‌نامه اکونومیست در سرمقاله این هفته خود تاثیر تنش میان روسیه و اوکراین را بر سیاست‌های آلمان مورد بررسی قرار داده است. این نشریه معتقد است که اتخاذ سیاست‌های جسورانه‌‌تر در مسائل امنیتی و انرژی به آلمان کمک خواهد کرد اروپا را رهبری کند. به عقیده اکونومیست جنگ اوکراین لزوما تنها به نفع ولادیمیر پوتین نبوده است. تنش میان روسیه و اوکراین سبب شد فنلاند و سوئد متقاضی عضویت در ناتو شوند. این جنگ ناسیونالیسم اوکراین را نیز عمیق‌تر کرده است و سبب شده است تا مشتریان انرژی روسیه به دنبال جایگزینی منابع تامین دیگری باشند. تنش اوکراین همچنین آلمان، غول خواب‌آلود اروپا، را نیز از خواب بیدار کرده است؛ کشوری که بهترین شريک روسیه و در عین حال بدترین دشمن آن بوده است. شروع عملیات نظامی توسط ولادیمیر پوتین می‌تواند کاتالیزوری باشد که آلمان را به رهبری قوی‌‌تر، جسورتر و مصمم‌‌تر برای اروپایی متحدتر تبدیل می‌کند.
به عقیده اکونومیست آلمان شدیدا به این شوک نیاز داشت. آلمان مغرور دیر متوجه شد که جهان پیرامونش چقدر سریع درحال تغییر است. با این‌حال، اکنون فرصتی قابل‌‌توجه در اختیارش قرار گرفته است، چراکه در آلمان اجماع گسترده‌‌ای درباره نیاز به تغییرات گسترده در اقتصاد و امنیت وجود دارد که دموکراسی‌‌ها چیزی نادر است. آلمان به عنوان قوی‌‌ترین اقتصاد اروپا، با سیاست‌هایی باثبات و شهروندانی مسوول، دارای سابقه‌‌ای غبطه‌‌برانگیز است. اما وابستگی این کشور به سوخت ارزان روسیه با جنگ اوکراین آشکار شده است. آلمانی‌‌ها نه تنها در برابر باج‌‌گیری انرژی کرملین آسیب‌‌پذیر هستند، بلکه از جنگ اوکراین نیز حمایت مالی کرده‌‌اند. از منظر اکونومیست آن وضعیت اسفبار محصول یکی دیگر از ناکامی‌‌های آلمان بوده است، که بی‌میلی در زیر سوال بردن مفروضات نادرستی است که ریشه در تاریخ خوشبختی‌‌های اخیر آن دارد. تصوراتی مانند اینکه تجارت با روسیه میل به ایجاد تنش آن را رام می‌کند، سبب شد این کشور برای مدت طولانی نسبت به درخواست‌‌های متحدان برای سرمایه‌‌گذاری در حوزه دفاعی خود و اروپا بی‌توجه باشد.

آلمان از چالش‌‌های دیگری هم دوری کرده است. اقتصاد این کشور همچنان بیش از اندازه به صادرات محصولات مهندسی سنتی وابسته است، که فضای کمی برای رشد دارد و بیش از حد به چین به عنوان منبع تامین نهاده و بازاری برای کالاهایش متکی است. آلمان در زیرساخت‌‌ها سرمایه‌‌گذاری کمتری کرده است، که تا حدی به دلیل قوانین سختگیرانه این کشور درباره هزینه‌های عمومی است. بخش‌های دولتی و خصوصی به دلیل روند آهسته دیجیتالی شدن خدمات و همچنین کمبود کارگران ماهر از پیشرفت عقب مانده‌‌اند. اما اکنون آلمان جدیدی در حال ظهور است. سه روز پس از شروع تنش میان روسیه و اوکراین، اولاف شولتز سخنرانی مهم خود را در پارلمان آلمان ایراد کرد که نشان‌دهنده گسست این کشور از گرایش به سمت صلح‌طلبی پس از جنگ بود. او در این سخنرانی دستورکار سال‌های آینده را مشخص کرد.
۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ۱۰:۰۵
تعداد بازدید : ۲۴۲