سودآوری در پتروشیمی ها با خوراک مایع

سودآوری در پتروشیمی ها با خوراک مایع
یکی از مشکلات مهم شرکت های پتروشیمی با خوراک مایع قیمت نفت و نوسانات نرخ ارز است؛‌ همواره نرخ مواد اولیه مورد نیاز شرکت های پتروشیمی با خوراک مایع تحت تاثیر قیمت نفت خام بوده است در حالی که قیمت خوراک شرکت های پتروشیمی استفاده کننده از گاز معمولا در طول سال ثابت است.
به گزارش بورس امروز، یکی از مشکلات مهم شرکت های پتروشیمی با خوراک مایع قیمت نفت و نوسانات نرخ ارز است؛‌ همواره نرخ مواد اولیه مورد نیاز شرکت های پتروشیمی با خوراک مایع تحت تاثیر قیمت نفت خام بوده است در حالی که قیمت خوراک شرکت های پتروشیمی استفاده کننده از گاز معمولا در طول سال ثابت است. همچنین به دلیل اثر مستقیم نرخ تسعیر ارز بر قیمت مواد اولیه مستقیم شرکت،‌ نوسانات نرخ ارز عاملی با تاثیر گذاری بالا محسوب می شود.

شرکت های پتروشیمی مستقر در مناطق ویژه که اغلب شرکت های پتروشیمی با خوراک گاز هستند حداقل تا ۱۵ سال از پرداخت هر نوع مالیاتی معاف هستند،‌ این درحالیست که پتروشیمی های با خوراک مایع اغلب در مناطقی قرار گرفته اند که می بایست مبالغ چشمگیری به عنوان مالیات پرداخت کنند.

به دلیل عدم تامین مواد اولیه مورد نیاز شرکت های پتروشیمی از طرف شرکت های پالایشی همجوار،‌ شرکت های پتروشیمی به ناچار جهت تامین مواد اولیه مورد نیاز با تحمل هزینه حمل و نقل بسیار بالا نسبت به تامین آن از سایر پالایشگاه های واقع شده در مناطق دورتر یا حتی سایر کشورها اقدام می نمایند.

بر این اساس به نظر می رسد سیاست های راهبردی دولت جهت حمایت از شرکت های پتروشیمی استفاده کننده از خوراک مایع به دلیل مشکلات ایجاد شده در تامین مواد اولیه،‌ هزینه حمل جهت انتقال مواد اولیه به واحدهای تولیدی، نوسان شدید در قیمت خرید مواد اولیه،‌ سیاست گذاری های ناپایدار، مشکلات تهیه و تامین مواد شیمیایی و قطعات یدکی،‌ نقل و انتقال وجوه حاصل از فروش های صادراتی و کمبود آب لازم و ضروری است.
۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ۱۴:۵۳
تعداد بازدید : ۲۶۴