ارزش پوند به دنبال نگرانی از افزایش نرخ بهره، کاهش یافت

رصد نوسانات ارزهای جهانی

رصد نوسانات ارزهای جهانی

دلار روز گذشته را با روند معاملاتی مثبت آغاز کرد. این اسکناس آمریکایی با اعلام فدرال رزرو مبنی بر اینکه ممکن است تورم در ماه ژوئیه به اوج خود رسیده و از اینجا روند نزولی را آغاز کند، حمایت شد. توماس بارکین، رئیس فدرال رزرو ریچموند، گفت که انتظار ندارد تا زمانی که نرخ تورم به ۲ درصد برسد، فدرال رزرو از افزایش نرخ بهره دست بردارد.

به دنبال این موضوع برخی از تحلیل‌گران معتقدند که فدرال رزرو قصد ندارد افزایش نرخ بهره را متوقف کند. عامل‌ دیگری که سبب تقویت دلار در روز دوشنبه ۲۴ مرداد ماه شد، داده‌های ناامید کننده از اقتصاد چین مبنی بر رکود اقتصادی آن کشور است. یوآن چین نیز به دنبال کاهش نرخ بهره بانک مرکزی خود، کاهش یافت. مشابه نوسانات بانک مرکزی را در روند معاملاتی پوند انگلیس نیز می‌توان مشاهده کرد. برخی از کارشناسان معتقدند که انتظار برای گزارش بازار مشاغل و تورم انگلیس که در هفته جاری منتشر می‌شود و به دنبال آن پیش‌بینی از افزایش ۵/ ۰ درصدی نرخ بهره سبب شد این اسکناس انگلیسی از ترس وقوع رکود در این کشور، تنزل پیدا کند.

اثر تقویت دلار
با افزایش ارزش دلار در روز گذشته بازار طلا و رمز‌ارز روند نزولی به خود گرفتند. طلا روز شنبه‌ توانست از کانال ۱۸۰۰ دلاری عبور کند. اما افزایش شاخص دلار که ناشی از سیاست‌های فدرال رزرو و تضعیف اقتصاد چین پدیدار گشت، توانست طلا را به زیر ۱۸۰۰ دلار بکشد. فلز زرد جهانی با افت ۱/ ۵ درصدی با قیمت ۱۷۷۶ دلار در بازار معامله می‌شد. به دنبال این موضوع بازارهای ریسکی نیز رو دوشنبه با کاهش اندکی مواجه شدند. بیت‌کوین نسبت به قله معاملاتی خود در روز‌های گذشته، افت ۸/ ۳ درصدی را تجربه کرد و به قیمت ۲۴ هزار و ۲۰۰ دلار رسید. اتریوم نیز در ساعاتی از روز دوشنبه به بالاترین قیمت معاملاتی خود ۲۰۱۳ دلار از ۶ ژوئن ۲۰۲۲ رسید و پس از تقویت دلار، قیمت آن وارد کانال ۱۸۰۰ دلاری شد.

تضعیف یوآن چین و کاهش ارزش پوند انگلیس
کاهش رشد اقتصادی چین و بازگشت قیمت کالاها در بازار جهانی دو عاملی بود که توانست تورم تولید‌کننده در چین را با روند نزولی همراه کند و آن را به سطح ۲/ ۴ رساند. این امر در نهایت دست بانک خلق چین را در اتخاذ سیاست‌های انبساطی باز گذاشت و اقتصاد چین را به رکود نزدیک کرد. این نهاد در روز‌های گذشته هزینه‌های استقراض وام‌های میان‌مدت و ابزار نقدینگی کوتاه‌مدت را برای دومین بار کاهش داد، این موضوع سبب شد یوآن پس از کاهش غیرمنتظره نرخ بهره بانک مرکزی چین ضعیف شود. از دلایل اصلی سقوط پوند در روز گذشته باید به انتشار گزارش مشاغل انگلیس توسط وزارت کار که در روز سه‌شنبه و گزارش تورم این کشور که در روز چهارشنبه ۲۶ مرداد ماه منتشر خواهد شد، اشاره کرد. برخی کارشناسان معتقدند که تورم انگلیس در ماه ژوئیه به ۸/ ۹ درصد خواهد رسید. آنها همچنین افزودند که به دنبال این موضوع احتمال دارد که بانک مرکزی انگلیس برای درمان تورم، نرخ بهره را بار دیگر ۵/ ۰ واحد درصد افزایش دهد. نگرانی سرمایه‌گذاران و بازارها در روز دوشنبه از وقوع رکود سبب شد پوند انگلیس در وضعیت قرمز قرار گیرد.

۲۵ مرداد ۱۴۰۱ ۱۰:۲۳
دنیای اقتصاد |
تعداد بازدید : ۲۱۳