پیش‌بینی رصدکنندگان نفتکش‌ها از افزایش صادرات نفت ایران

اطلاعات شرکت‌های رصد نفتکش‌ها نشان می‌دهد ایران صادرات نفت خود را در ژوئن و ژوئیه افزایش داده و ممکن است میزان صادراتش به چین در ماه میلادی جاری با عرضه تخفیف بیشتر نسبت به نفت روسیه، افزایش بیشتری پیدا کند. با وجود تحریم‌های آمریکا، ایران صادرات نفت خود را که عمده آن به چین بوده است، در دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن افزایش داده اما در ماه‌های گذشته، روند صادرات ایران به دلیل رقابت از سوی نفت ارزان روسیه، آهسته شده است.
سارا وخشوری، از شرکت مشاوره انرژی اس‌وی‌بی اینترنشنال، در این باره اظهار کرد: ایران از زمان روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، نفت و محصولات نفتی و کالاهای پتروشیمی بیشتری صادر کرده است. اگر توافق هسته‌ای حاصل شود، ایران قادر خواهد بود فروش را افزایش داده و علاوه بر چین، به خریداران سابق در کره جنوبی و اروپا نفت خود را عرضه کند. به گفته اِما لی، تحلیلگر شرکت ورتکس آنالیتیکس، نفت ایران در ژوئیه با رقابت شدید از سوی نفت اورال روسیه روبه‌رو شد، زیرا این نفت غیرتحریمی با سطح تخفیف مشابهی عرضه شده بود. با این حال، با توجه به اینکه اختلاف قیمت این دو گرید نفتی افزایش پیدا کرده است، پالایشگاه‌های چینی ممکن است در اوت دوباره به نفت ارزان‌تر ایران رجوع کنند.

شرکت اس‌وی‌بی برآورد کرد صادرات نفت خام ایران در ژوئیه به میزان ۱۱۰هزار بشکه در روز در مقایسه با ژوئن افزایش یافت و به ۸۱۰هزار بشکه در روز رسید. شرکت پترو لجستیک که تجارت نفت ایران را رصد می‌کند، شاهد افزایش صادرات نفت ایران در ژوئن به بیش از ۸۵۰هزار بشکه در روز بوده است. در این بین، شرکت ورتکسا برآورد کرد واردات نفت از ایران به چین در ژوئیه حدود ۵۰۰هزار بشکه در روز در مقایسه با حدود ۷۰۰هزار بشکه در روز در ژوئن بود.


خرید برآورد‌شده نفت ایران توسط چین شامل حجم نسبتا اندک واردات رسمی بوده که در شش‌ماهه نخست سال میلادی جاری به حدود ۷/ ۵میلیون بشکه بالغ شد و به ذخایر دولتی رفت. به گفته معامله‌گران، نفت ایران برای اوت با تخفیف ۱۱دلار در هر بشکه نسبت به قیمت نفت برنت برای تحویل به چین عرضه شده است که حدود ۸دلار پایین‌تر از قیمت نفت اورال روسیه است. این اختلاف قیمت از ۵/ ۳ تا ۴دلار در هر بشکه در اواخر ژوئیه، افزایش پیدا کرده است. در‌حالی‌که شرکت اس‌وی‌بی شاهد افزایش صادرات نفت ایران در ژوئیه بوده است، اما شرکت پترو لجستیک کاهش صادرات به حدود ۷۰۰هزار بشکه در روز از سطح بالاتر در ژوئن را گزارش و اعلام کرد میزان صادرات ایران از ابتدای اوت تاکنون، مشابه ماه میلادی گذشته بوده است. شرکت کپلر اعلام کرد صادرات نفت ایران در ژوئن به ۹۵۰هزار بشکه در روز رسیده که بالاترین سطح ماهانه در سه سال گذشته بوده و سپس در ژوئیه کاهش پیدا کرده است. صادرات فرآورده‌های نفتی نیز روند رو‌به‌رشدی داشته و شرکت مشاوره اف‌جی برآورد می‌کند ایران حدود ۷۹۰هزار بشکه در روز فرآورده‌های نفتی در ژوئن صادر کرده و انتظار دارد صادرات ایران تا سه‌ماهه چهارم، به حدود یک‌میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند. بر اساس گزارش رویترز، بیش از نیمی از این صادرات، ال‌پی‌جی و نفت کوره بوده است.
۲۹ مرداد ۱۴۰۱ ۱۰:۲۸
تعداد بازدید : ۴۹