اثربخشی جراحی اقتصادی در گرو تک‌نرخی شدن ارز است

اثربخشی جراحی اقتصادی در گرو تک‌نرخی شدن ارز است
اصلاحات اقتصادی و حذف ارز ترجیحی، زمانی به نتیجه مطلوب خواهد رسید که ارز تک‌نرخی شود و بازار آن با قیمت‌‌‌گذاری مبتنی بر توافق صادرکننده و واردکننده مدیریت شود. یونس ژائله رئیس اتاق آذربایجان با بیان اینکه جراحی اقتصادی باید بسیار زودتر از این اتفاق می‌افتاد، افزود: خوشبختانه با جسارت، شهامت و درایتی که در دولت سیزدهم وجود دارد، این اتفاق مثبت رقم خورد.

وی با اشاره به اینکه ما به عنوان بخش خصوصی از این جراحی اقتصادی حمایت می‌کنیم، اظهار کرد: با این حال انتظار داریم که این حلقه کامل شود. ژائله یادآور شد: اگرچه در حال حاضر حذف ارز ترجیحی عملیاتی شده و تعرفه‌ها به سمت منطقی شدن و تک‌نرخی شدن پیش رفته است، اما انتظار ما این است که اختیار نرخ ارز حاصل از صادرات نیز در دست صادرکننده باشد و صادرکننده و واردکننده با توافق هم در سامانه جامع تجارت، مدیریت ارز انجام دهند؛ نه اینکه برگشت ارز انجام شود. وی با تاکید بر لزوم مدیریت صحیح ارز در کشور تصریح کرد: در شرایط کنونی که یک صادرکننده محصولات غذایی با صرف هزینه‌های متعارف و با سختی‌های بسیار در فروشگاه‌های زنجیره‌ای دنیا و بازارهای بین‌المللی حضور دارد، منطقی نیست که وقتی مواد اولیه مورد نیاز خود را با نرخ ارز واقعی خریداری کرده است، ۲۰ درصد زیر قیمت ارز واقعی، این ارز را در سامانه عرضه کند و به‌طور قطع این رویکرد در بلندمدت موجب نابودی صادرات و صادرکنندگان خواهد شد.

رئیس اتاق آذربایجان در عین حال بیان کرد: به هر حال قیمت‌ها برای کشاورزان باید توجیه اقتصادی داشته باشد و قیمت ارز باید به گونه‌ای تعیین شود که صرفه اقتصادی از بین نرود. به گفته وی ما اگر بخواهیم روستاها و کشاورزان خود را حفظ کنیم و مردم ما در روستاها باقی بمانند و در این مناطق به کشاورزی بپردازند، باید این فعالیت‌ها برای آنها توجیه اقتصادی داشته باشد و نباید از ارزان بودن قیمت محصولات کشاورزی خوشحال باشیم. ژائله بر ضرورت منطقی شدن قیمت‌ها تاکید کرد و با بیان اینکه ما نیز از این منطق استقبال می‌کنیم، اضافه کرد: خوشبختانه در حوزه تامین محصولات کشاورزی با مشکل مواجه نبوده‌ایم، اما شاهد افزایش قیمت در نرخ اقلام بسته‌بندی و مواد اولیه بوده‌ایم. وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر نرخ ارز اصلاح و تک‌نرخی شود و فروش نرخ ارز در اختیار تولیدکننده و صادرکننده قرار بگیرد، این جراحی اقتصادی ۱۰۰ درصد به نتیجه مطلوب خود خواهد رسید.
۲۹ مرداد ۱۴۰۱ ۱۰:۳۰
تعداد بازدید : ۴۵