کاهش تقاضای نفت در سال ۲۰۲۳ قطعی است/ برخورد خوب جهان با فشارهای اقتصادی

کاهش تقاضای نفت در سال ۲۰۲۳ قطعی است/ برخورد خوب جهان با فشارهای اقتصادی
دبیرکل جدید اوپک با اشاره به کاهش تقاضا برای خرید نفت در سال ۲۰۲۳ میلادی گفت: ما شاهد کاهش رشد تقاضا در سال ۲۰۲۳ خواهیم بود اما این کاهش نباید بدتر از آنچه در طول تاریخ شاهد بوده‌ایم باشد. فکر می‌کنم که جهان با فشارهای اقتصادی ناشی از تورم به شیوه‌ای بسیار خوب برخورد می‌کند
به گزارش خبرنگار ایراسین، دبیرکل جدید اوپک در حالی که دیدگاه نسبتاً خوش بینانه‌ای نسبت به چشم انداز سال ۲۰۲۳ دارد، علی‌رغم تاش جهان برای مبارزه با تورم فزاینده، اظهار کرد: کاهش اخیر قیمت نفت نشان دهنده ترس ناشی از کندی اقتصادی است و اصول فیزیکی بازار را پنهان می‌کند.

هیثم الغیس، که در اول آگوست به قدرت رسید، گفت که تقاضای نفت در بازار فیزیکی قوی است، نگرانی از کندی اقتصاد چین اغراق‌آمیز است و احتمالاً تقاضا برای استفاده از سوخت جت مورد حمایت مردم قرار می‌گیرد.»

پس از تهاجم روسیه به اوکراین که نگرانی‌های عرضه را تشدید کرد، قیمت نفت خام برنت در ماه مارس به بالاترین حد خود یعنی ۱۴۷ دلار در هر بشکه نزدیک شد. قیمت‌ها از آن زمان کاهش یافته و در این هفته به پایین‌ترین سطح شش ماهه خود یعنی به زیر ۹۲ دلار در هر بشکه رسید.

الغیس در یک مصاحبه آنلاین گفت: ترس زیادی وجود دارد. گمانه‌زنی‌ها و نگرانی‌های زیادی وجود دارد و این همان چیزی است که باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود. در حالی که در بازار فیزیکی، ما چیزها را بسیار متفاوت می‌بینیم. تقاضا همچنان قوی است. ما هنوز نسبت به تقاضا بسیار صعودی و در مورد تقاضا برای بقیه سال بسیار خوش بین هستیم.»

الغیس که چهار سال قبل از دوران حرفه‌ای خود در چین کار کرده است، می‌گوید:« از نظر من ترس در مورد چین واقعاً نامتناسب است. چین هنوز هم مکان فوق‌العاده‌ای برای رشد اقتصادی دارد.»

پیش از نشست بعدی اوپک پلاس در ۵ سپتامبر، الغیس گفت زود است که بگوییم اوپک پلاس چه تصمیمی خواهد گرفت، این در حالی است که او درباره چشم انداز سال آینده نگاه مثبتی دارد.

دبیر کل اوپک خاطرنشان کرد:« اوپک پلاس در صورت لزوم هم می‌تواند میزان تولید خود را افزایش دهد و هم می‌تواند آن را کاهش دهد. ما شاهد کاهش رشد تقاضا در سال ۲۰۲۳ خواهیم بود اما این کاهش نباید بدتر از آنچه در طول تاریخ شاهد بوده‌ایم باشد.»

او درباره چشم انداز سال ۲۰۲۳ افزود: «بله، من نسبتاً خوشبین هستم. فکر می‌کنم که جهان با فشارهای اقتصادی ناشی از تورم به شیوه‌ای بسیار خوب برخورد می‌کند.»
۲۹ مرداد ۱۴۰۱ ۱۰:۳۲
تعداد بازدید : ۵۶