قیمت گاز اروپا ۴ برابر یک بشکه نفت شد

قیمت گاز طبیعی در سراسر جهان افزایش پیدا کرده و قیمت آن در اروپا اکنون معادل ۴۱۰دلار (برابر با حجم یک بشکه نفت خام) شده است. موج گرمای شدید در تابستان و کمبود پیش‌بینی‌شده گاز طبیعی در زمستان امسال، قیمت‌های گاز را بالا و بالاتر می‌برد. قیمت پایه گاز اروپا تنها در مدت سه روز، به میزان ۱۴درصد افزایش یافت و به رکورد بالای جدیدی صعود کرد و به روند صعودی هفته‌های اخیر ادامه داد.
این روند صعودی، تحت تاثیر تقاضای بالا برای گاز به منظور تولید برق در بحبوحه موج گرمای شدید و اندک ماندن سطح عرضه گاز روسیه از طریق خط لوله، ادامه پیدا کرده است. اروپا در خطیرترین موقعیت قرار دارد اما قیمت‌های گاز طبیعی در آمریکا و آسیا هم روند صعودی پیدا کرده است. تقاضای بالایی برای گاز وجود دارد در حالی که تولید در آمریکا، ثابت بوده است و همزمان خریداران آسیایی برای تامین گاز برای زمستان، به بازار LNG برگشته‌اند. از آنجا که LNG اکنون یک کالای بین‌المللی است، قیمت گاز و محموله‌های تک LNG در سراسر جهان، رو به افزایش است و زمانی که فصل گرمایش فرا برسد، این افزایش قیمت شدیدتر خواهد شد.

قیمت گاز اروپا اکنون معادل ۴۱۰ دلار یک بشکه نفت است
قیمت پایه گاز اروپا در هاب تی‌تی‌اف هلند از دوشنبه تا چهارشنبه، ۱۴ درصد صعود کرد و روز چهارشنبه شش درصد افزایش یافت و به رکورد ۲۴۰دلار (۲۳۶یورو) به ازای هر مگاوات ساعت رسید. قیمت گاز از ژوئن که روسیه نخستین بار عرضه گاز از طریق نورد استریم را کاهش داد، دو برابر شده است. اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در ساکسو بانک در این باره گفت: قیمت پایه گاز اروپا اکنون معادل ۴۱۰دلار به ازای میزان یک بشکه نفت معامله می‌شود که تاثیر فلج‌کننده‌ای روی اقتصاد این منطقه داشته است.چنین قیمت کم‌سابقه‌ای، به صنایع آلمان و سایر کشورهای اروپا آسیب زده است و در بحبوحه افزایش هزینه‌های انرژی، شرکت‌ها توقف یا کاهش تولید را تا اطلاع ثانوی اعلام می‌کنند. صنایع هشدار داده‌اند تولید و فعالیت کمتر ممکن است به انحلال زنجیره تامین و تولید منتهی شود.


در نتیجه کمبود گاز و موج گرمای کشنده که عرضه و تولید منابع سوخت دیگر را محدود کرده است، قیمت برق برای سال آینده در اروپا همچنان افزایش پیدا می‌کند و قیمت‌های برق آلمان که قیمت پایه اروپایی است، سه‌شنبه گذشته به بیش از ۵۰۸دلار (۵۰۰یورو) به ازای هر مگاوات ساعت رسید که رکورد جدیدی بود.قیمت‌های اروپایی به رکورد بالایی صعود کرده و هفت برابر قیمت پایه آمریکاست. اما قیمت گاز طبیعی آمریکا در هاب هنری، افزایش پیدا کرده است و به بالاترین رکورد در ۱۴ سال اخیر صعود کرده است. این نتیجه ثابت ماندن تولید داخلی و تقاضای قوی برای گاز از سوی بخش تولید نیرو در موج گرمای شدید و ذخایر کمتر از حد معمول است و حتی توقف فعالیت پایانه صادرات فریپورت ال‌ان‌جی که گاز بیشتری را برای عرضه داخلی قابل دسترس کرد مانع افزایش بیشتر قیمت‌ها نشد.
۳۱ مرداد ۱۴۰۱ ۱۱:۱۱
تعداد بازدید : ۸۲