تولید کنندگان در مهر ماه با رشد 33 درصدی هزینه تولید مواجه شدند

تولید کنندگان در مهر ماه با رشد 33 درصدی هزینه تولید مواجه شدند
تا قبل از این تولیدکنندگان می‌گفتند و تاثیرش را در قیمت کالاها می‌دیدیم، حال هم بانک مرکزی مهر تایید روی تمام گفته‌ها و شواهد می‌گذارد. بار دیگر شاخص بهای تولید رشد کرد تا در روزهایی که تولیدکنندگان گیج و مبهوت نوسان نرخ ارز هستند، بار بزرگ دیگری بر دوش تولید وارد شود و نگرانی‌ها از آینده تولید را رقم بزند. شاخص بهای تولیدکننده ۳۳ درصد افزایش یافت و این آمار مربوط به مهرماه امسال است؛ ۴ ماهه بعد از آن جای خود را دارد.
براساس آخرین گزارش بانک مرکزی، همان‌جایی که آمارهای اقتصادی از دل آن بیرون می‌آید، شاخص بهای تولیدکننده در مهرماه امسال به ۴/۳۷۹ رسید که نسبت به ماه قبل، ۲/۸ درصد بالاتر رفت و بیشتر از ۷/۲ درصد افزایش در شهریور ماه بود. این شاخص نسبت به ماه مشابه سال گذشته نیز برابر ۱/۳۳ درصد افزایش داشته است. در همین حال، شاخص بهای تولیدکننده در هفت ماهه نخست سال جاری حدود ۳/۲۲ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل با رشد همراه بود و البته در ۱۲ ماهه منتهی به مهرماه ۹۱ نسبت به ۱۲ ماهه منتهی به مهر ۹۰ معادل ۴/۲۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.
بانک مرکزی در آخرین گزارش خود از وضعیت تولید اعلام کرده است: شاخص بهای گروه اختصاصی کشاورزی، شکار، جنگلداری و ماهیگیری برابر ۶/۴ درصد نسبت به ماه قبل بالا رفت که بیشتر ناشی از افزایش شاخص بهای اقلام و گروه‌هایی مانند برنج، حبوبات و میوه‌ها است؛ به طوری که انواع برنج به میزان ۴/۱ درصد تا ۳/۲۴ درصد، نباتات علوفه‌یی ۶/۳ درصد، حبوب ۱/۱۲ درصد، میوه‌های نیمه‌گرمسیری ۲/۱۳ درصد، خشک (آجیلی) ۶/۲۹ درصد و ۲/۱۸ درصد دانه‌ریز با افزایش هزینه‌ها روبه‌رو بوده است.
در عین حال، در گروه مواد پروتئینی، هزینه تولید گوسفند و بره ۱/۴ درصد، شیر ۴/۶ درصد، تخم‌مرغ ۳/۸ درصد و ماهیگیری ۳/۱۳ درصد افزایش یافته است. در ضمن در این گروه شاخص بهای اقلام و گروه‌هایی همچون سویا معادل ۱/۹ درصد، کاشت سبزی‌ها و محصولات باغبانی ۹/۵ درصد، میوه‌های دانه‌دار ۴/۹ درصد، میوه‌های هسته‌دار ۳ درصد و مرغ ۵/۶ درصد کاهش یافت.
شاخص بهای گروه کشاورزی برابر ۹/۴۲ درصد از عدد شاخص ماه مشابه سال گذشته بالاتر بوده است.
افزایش ۳۴ درصدی هزینه صنعت
و اما شاخص بهای تولید گروه ساخت و صنعت در مهرماه امسال بالا رفتن شاخص بهای اقلام و گروه‌هایی همچون عمل‌آوری و حفاظت میوه و سبزیجات از فساد به میزان ۵/۲۱ درصد، ساخت محصولات لبنی ۲/۸ درصد، ساخت قند و شکر ۵/۷ درصد، ساخت انواع آشامیدنی‌ها ۷/۲۳ درصد، ساخت منسوجات ۱/۹ درصد، روغن‌ها، روانکارها و فرآورده‌های سنگین نفتی تصفیه شده ۷/۶ درصد، مواد شیمیایی حاصل از فرآیندهای شیمیایی مصرف داخلی و صادراتی به ترتیب ۵/۱۳ درصد و ۷/۱۰۳ درصد و اوره ۱۰ درصد با رشد همراه بود.
همچنین شاخص بهای تولید پلاستیک مصنوعی مصرف داخلی و صادراتی به ترتیب ۸/۲۴ درصد و ۱/۵۲ درصد، رنگ و حلال رنگ ۴/۲۰ درصد، مواد شوینده ۲/۳ درصد، ساخت لاستیک رویی و تویی ۷/۷ درصد، محصولات پلاستیکی ۷/۲۵ درصد، آجرنسوز ۹/۲۱ درصد، سیمان ۵/۱۴ درصد، ساخت فلزات اساسی ۱/۱۹ درصد، الکترود ۴/۵۱ درصد، ماشین‌آلات ساختمانی ۹/۲۲ درصد، ساخت وسایل خانگی گازی ۶/۸ درصد، ساخت موتورهای برقی، ژنراتور و ترانسفورماتور ۲/۱۸ درصد، ساخت سیم و کابل عایق‌بندی شده ۴/۴۳ درصد، ساخت انواع باتری ۸/۳۰ درصد، ساخت وسایل و ابزار پزشکی ۶/۳۰ درصد و ساخت وسایل نقلیه ۳/۸ درصد موجب شد تا شاخص بهای گروه اختصاصی ساخت (صنعت) افزایشی برابر ۱/۱۰ درصد نسبت به ماه قبل نشان دهد. این شاخص در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته به میزان ۹/۳۴ درصد افزایش یافت.
رشد ۹/۲۰ درصد شاخص بهای خدمات
براساس گزارش بانک مرکزی، شاخص بهای گروه اختصاصی خدمات معادل ۴/۷ درصد نسبت به ماه قبل بالا رفت که بیشتر به سبب افزایش شاخص بهای اقلام و گروه‌هایی چون رستوران، بوفه برابر ۶/۴ درصد، حمل‌ونقل انبارداری و ارتباطات ۷/۱۰ درصد، شهریه مدارس ۱/۸ درصد، بهداشت و مددکاری اجتماعی ۴/۳ درصد و سایر فعالیت‌های عمومی، اجتماعی و شخصی ۶/۳ درصد بود.
شاخص بهای این گروه به میزان ۹/۲۰ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته بالا رفت
۱۱ اسفند ۱۳۹۱ ۲۳:۱۵
تعداد بازدید : ۸۸۴