جلسه نقد و بررسی قانون مالیات و عوارض بر مواد خام و نیمه خام

جلسه نقد و بررسی قانون مالیات و عوارض بر مواد خام و نیمه خام
نشست تخصصی امروز صبح اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، پذیرای مدیرعامل نفت بهران و رئیس انجمن پالایشگاههای روغن سازی، دبیر این انجمن و مدعوینی از پالایشگاههای روغن سازی، انجمن قیر، هیأت رئیسه برخی کمیسیونهای تخصصی اوپکس و ریاست هیأت مدیره و برخی از اعضا هیأت مدیره اتحادیه بود و در خصوص بررسی فهرست ۲۲۹ گانه محصولات و فرآوردهای معدنی و نفتی که به عنوان مواد خام و نیمه خام مشمول مالیات و عوارض شدند، بحث و بررسی شد.

دبیر کل اتحادیه در خصوص اقدام کمیسیون صنایع و انرژی اتاق بازرگانی ایران در معرفی اقلام خام و نیمه خام گفت : پیرو اتخاذ چنین تصمیمی و اعتراض اتحادیه نسبت به عدم دریافت نظرات تشکلهای تخصصی و بهبود فضای کسب و کار و تامین رشد اقتصادی مطلوب، مقرر شد جلسه مشترکی با کمیسیون صنایع و انرژی اتاق بازرگانی برگزار گردد و بابت لیست ارائه شده توضیحات لازم ارائه شود و این که چرا بدون دریافت نظر بخش خصوصی چنین لیستی تهیه شده است . چنین اقدامی به هیچ عنوان حمایت از تولید نبوده و هدف آن کسب درآمد بیشتر و تامین منابع بودجه می باشد.

اسعدی افزود : اتحادیه اصلاحاتی را بر روی لیست ارائه شده کمیسیون صنایع اتاق انجام داده است و از مدعوین این نشست تقاضا دارد نظرات کارشناسی خود را در این خصوص ابراز نمایند.

مدیرعامل نفت بهران در ادامه گفت : باید در کسب و کار تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی با هم همراه باشیم و تلاش کنیم این فضا را بهینه نماییم و اگر با نگاه درآمدی به موضوع نگاه کنیم، آثار و تبعات آن در بلند مدت برای شرکت ها قابل جبران نخواهد بود .

اسعد عزیزی ادامه داد : مطمئناً روغن پایه، ماده خام یا نیمه خام نبوده و باید از این لیست حذف گردد.

رئیس کمیسیون قیر نیز گفت : قیر جزو مواردی است که هیچ پروسس و فرایندی بر روی آن انجام نمی‌شود و قیرنفتی در هیچ لیست قبلی نیز به عنوان ماده خام یا نیمه خام تعریف نشده بود و تنها قیر معدنی در این لیست‌ها لحاظ شده بود، اما با تعریفات جدید نگرانی داریم، قیرنفتی نیز جزو این ردیف ها محسوب گردد .

رئیس هیئت مدیره اتحادیه نیز با تاکید بر اینکه بحث مالیات به تنهایی نبوده و بعید نیست در سال بعد عدم بازپرداخت عوارض ارزش افزوده به صادرکنندگان توسط دولت نیز قانونمند گردد گفت : اقلام نفتی و غیرنفتی را محصولات نفتی نام نهادند و تقریباً همه کالاها از جمله فولاد، معدن و مصالح را شامل آن کردند .

حسینی ادامه داد : با توجه به رصد منابع درآمدی تولیدکنندگان و صادرکنندگان 148 قلم کالای سال گذشته و اذعان به سرمایه‌گذاری در بخش شرکت‌های دانش‌بنیان، مقرر شده است، افزایش درآمدها به این شرکت های دانش بنیان در قالب تسهیلات وام پرداخت گردد . اما با توجه به اینکه فرآیند تجاری سازی در این اینگونه شرکت ها شکل نگرفته است، بخش بزرگی از شرکت های دانش بنیان از بازپرداخت وام‌های خود عاجزند .

حسینی افزود : در جلسه با وزیر اقتصاد و معاون اقتصادی دولت قرار شد نظرات بخش خصوصی را در این خصوص لحاظ کنند .

دبیرکل انجمن قیر نیز اظهار داشت : انجمن قیر به نوبه خود اعتراضاتی را مکتوب و ارسال نموده است . باید اتحادیه و انجمن ها به طور مکرر اوضاع را رسانه‌ای نمایند .

همتی ادامه داد : با توجه به اهمیت روز ملی صادرات، باید با محوریت هفته صادرات این پیشنهادها و اعتراض ها را رسانه‌ای نماییم .

در پایان این نشست یک بند نیز توسط مدیر صادرات ایرانول پیشنهاد شد که به لیست افزوده گردد و در جلسه آینده نیز از انجمن صنفی پتروشیمی دعوت به عمل خواهد آمد .

۳۰ مهر ۱۴۰۱ ۱۵:۵۳
تعداد بازدید : ۲۰۰