آیا مجلس تصویب می‌کند؟ صنایع نفت و گاز در انتظار 20 میلیارد دلار سرمایه‌‌گذاری

آیا مجلس تصویب می‌کند؟ صنایع نفت و گاز در انتظار 20 میلیارد دلار سرمایه‌‌گذاری
بخش هزینه‌ای بودجه و بررسی اعتبار ۱۰ میلیارد دلاری بانک مرکزی و ۱۰ میلیارد دلاری اوراق مشارکت برای سرمایه‌گذاری در نفت و گاز از امروز در دستور کار تلفیق قرار می‌گیرد.
به گزارش سرویس اقتصادی خبرگزاری برنا، سال 91 بیش از 10 میلیارد دلار اوراق مشارکت ارزی در قانون بودجه پیش‌بینی شده بود که البته از این رقم، به علل مختلف، مبلغ قابل‌توجهی تحقق پیدا نکرد.

با وجود این، دولت در لایحه بودجه 92 پیشنهاد کرده است که 10 میلیارد دلار اوراق مشارکت ارزی ازسوی وزارت نفت منتشر شود و همچنین 10 میلیارد دلار خط اعتباری ازجانب بانک مرکزی برای سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز با اولویت میادین مشترک در نظر گرفته شود که اگر این کار به انجام برسد، در مجموع 20 میلیارد دلار اعتبار ارزی برای سرمایه‌گذاری در نفت و گاز با اولویت میادین مشترک فراهم خواهد شد.

این در حالی است که ممکن است مشکلاتی بر سر راه انتشار اوراق مشارکت ارزی وجود داشته باشد، اما با این توجیه، نباید امکان انتشار چنین اوراقی در لایحه بودجه حذف شود؛ زیرا بررسی موانع و برطرف کردن آن‍ها در دستور کار دولت قرار خواهد داشت که به‌محض رفع این مشکلات و تعدیل برخی آثار تحریمی، فرصت عملیاتی شدن این ماده قانونی بودجه باید وجود داشته باشد.

به هر روی، طبق وعده‌ها، کمیسیون تلفیق بودجه 92 از صبح امروز بررسی بخش هزینه‌ای این لایحه را آغاز می‌کند و تا آخر همین هفته کل بودجه را به صحن علنی می‌فرستد تا موافقت نمایندگان را ضمیمه این بررسی‌ها کند.

باید منتظر بود و دید که سیاست اقتصادی مجلس در بررسی هزینه‌ها و به‌ویژه اجازه انتشار اوراق مشارکت و خط اعتباری بانک مرکزی به چه نحوی خواهد بود.
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۲۲:۰۵
تعداد بازدید : ۸۶۳