پیام اوپکس منتشر شد

پیام اوپکس منتشر شد
پیام اوپکس، خبرنامه الکترونیکی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران شماره هفدهم هفته سوم بهمن 1402 منتشر شد.
پیام

 

تهیه گزارش : سولماز فرهادی

طراحی و اجرا : امیرعباس امامی

 

صادرات فرآورده به افغانستان

پیام

دوشنبه 25 دی‌ماه دبیر کل اتحادیه در جلسه‌ای با حضور نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان و سفیر ایران در افغانستان در محل وزارت خارجه شرکت کردند. در این جلسه مسائل و مشکلات مربوط به صادرات فرآورده و هیدروکربن و نفتا به افغانستان و پاکستان مطرح شد ازجمله اینکه یک سری بار عراقی از مرز ایران که قرار بوده به‌صورت ترانزیت خارج شود به نظر می‌آید که این بارها در بعضی از مراکز و مبادی داخل ایران وارد می‌شود و با مواد دیگری ترکیب می‌شود که باعث بروز مشکل در صادرات آن‌ها به کشورهای افغانستان و پاکستان شده است. در این جلسه نامه‌ای که با راهنمایی رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه تهیه شده بود ارائه شد و مقرر شد مسائل و مشکلات این حوزه توسط نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان و سفیر ایران در افغانستان پیگیری و حل شود.

هم اندیشی تشکل ها

پنج‌شنبه 28 دی‌ماه جلسه‌ای در وزارت صمت با حضور دبیر کل اتحادیه و تعداد زیادی از تشکل‌ها برگزار شد. با توجه به اینکه مقام معظم رهبری در هفته دوم بهمن‌ماه با تولیدکنندگان جلسه‌ای خواهند داشت، یک سری مسائل و مشکلات اعضای اتحادیه در این جلسه با حضور نماینده رهبری در حوزه اقتصادی و مدیرکل دفتر صنایع پلیمری وزارت صمت مطرح شد.

برنامه های کمیسیون انرژی اتاق

پیام

دبیرکل اتحادیه روز سه‌شنبه 3 بهمن در جلسه کمیسیون انرژی اتاق تهران شرکت کردند. در این جلسه راجع به ظرفیت‌های مربوط به بند (م) تبصره یک قانون بودجه 1402 که مربوط به ورود شرکت‌های اشراف تولید به عرصه بالادستی بود مباحثی ارائه شد. دبیر کل اتحادیه در این جلسه پیشنهاد دادند که با توجه به اهمیت این حکم بودجه‌ای نامه‌ای توسط انجمن اشراف تولید تهیه شود و مقرر شد این نامه به بانک مرکزی ارسال شود تا در اجرای شیوه‌نامه مربوط به بند (م) تسریع صورت گیرد و این حکم برای سال‌های آینده نیز جاری شود. همچنین این درخواست برای دفتر معاون اول نیز ارسال شود.

نشست مشترک اوپکس و انجمن قیر

پیام

نشست هم‌اندیشی اتحادیه و انجمن قیر ایران در خصوص بررسی موانع و مشکلات صنعت قیر و راهکارهای توسعه‌ای این صنعت در روز یکشنبه 8 بهمن‌ماه در دفتر اتحادیه برگزار شد. این نشست با استقبال خوبی از سوی هر دو طرف مواجه شد. در این جلسه جهت هم‌افزایی فعالیت‌ها و پیگیری‌های این دو تشکل و اینکه وظایف و نقش‌آفرینی هر یک در کدام حیطه باشد بحث و تبادل‌نظر شد. در ادامه مشکلات و موانع صادرات و مسائلی که تولیدکنندگان و صادرکنندگان قیر با آن‌ها درگیر هستند مطرح شد. نهایتاً چند مورد از اولویت‌های اصلی این صنف برای پیگیری به‌اتفاق تصویب شد و مقرر شد موضوع مواد خام و نیمه‌خام با جدیت از طرف اتحادیه پیگیری شود. همچنین موضوع اصلاح سیاست‌های ارزی بانک مرکزی مورد درخواست همه حاضرین در این جلسه بود. این جلسه با نقطه نظرات متنوعی تشکیل شد. همه نظرات بیان شد و در انتها با همسویی همه حاضرین به چند مورد بسنده گردید.

 

پیگیری صادرات فرآورده ها از ستاد

روز یکشنبه 1 بهمن‌ماه جلسه‌ای با حضور ریاست هیئت‌مدیره در دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد و بنا شد محموله‌ها و فرآورده‌ها و مشتقاتی که از طریق گمرک‌های منتهی به استان سیستان و بلوچستان صادر می‌شود از دو مبادی وارد این گمرک‌ها بشوند. قرار شد ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت‌جلسه این موضوع را ابلاغ کند.

بررسی مشکلات صادرات قیر

پیام

روز شنبه 30 دی‌ماه جلسه‌ای در معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با حضور آقای دکتر صفری و بانک مرکزی، وزارت صنایع و بعضی از تولیدکنندگان ازجمله برخی از اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه در وزارت خانه در خصوص مسائل و مشکلات صادرات قیر برگزار شد. نهایتاً این جلسه به این شکل جمع‌بندی شد که برای اینکه صادرکنندگان قیر ایرانی بتوانند رقابت‌پذیری بیشتری با رقبای دیگر داشته باشند رایزنی‌هایی توسط معاونت اقتصادی وزارت خارجه با بانک مرکزی برای گرفتن یکسری وام‌ها به‌منظور خرید کشتی انجام شود. در آنجا اتحادیه پیشنهاد داد برای اینکه موضوعات قابل‌پیگیری باشند و بتوان حل‌وفصل آن‌ها را در دستور کار قرارداد کمیته‌ای تشکیل شود که اولین جلسه این کمیته قرار است در هفته دوم بهمن‌ماه در وزارت خارجه برگزار شود.

 

بررسی مشکلات صادراتی در گمرک

پیام

روز دوشنبه 2 بهمن بنا به درخواست اتحادیه جلسه‌ای در گمرک با حضور دکتر رضوانی فر و آقای شامانی برگزار شد. در این جلسه چندین موضوع مطرح شد که موارد زیادی از آن‌ها به جمع‌بندی و تعیین راهکار منتهی شد. اولین موضوع بحث فلکسی تانک بود که در ارتباط با آن بنا شد علاوه بر سه پهنه‌ای که در حال حاضر صادرات با فلکسی در حال انجام است، هر نهادی مراکز دیگری مدنظرش است به گمرک بندرعباس معرفی کند. مقرر شد گمرک متولی شود و کارگروه را دعوت کند تا قبل از پایان مهلت 31 فروردین موضوع فلکسی تانک به‌صورت اساسی حل‌وفصل شود. همچنین مقرر شد اتحادیه با استاندارد وارد مذاکره شود و دستورالعمل نمونه‌برداری اصلاح شود.

موضوع دومی که مطرح شد، بحث عوارض 5/2 درصد مربوط به روغن تسویه دوم بود که با استدلالاتی که از طرف اتحادیه عنوان شد موردقبول آقای رضوانی فرو شامانی قرار گرفت. بنا شد موضوع 5/2 درصد با استناد به دستورالعمل سال 1402 نباید از این فرآورده گرفته شود. قرار شد دستور آن را آقای رضوانی فر اعلام کند.

مبحث بعدی بحث hs code مربوط به روغن تصفیه دوم و پارافین بود که قرار شد باراهنمایی ایشان اتحادیه از سازمان توسعه تجارت و نهادهای متولی این موضوع آن را پیگیری کند. بحث مربوط به عوارض پارافین زیر 8 درصد را هم آقای رضوانی فر با توجه به تصریحی که در ابلاغیه و آیین‌نامه سال 1402 تبصره 6 قانون بودجه وجود دارد، مخالف تشخیص دادند.

          در ارتباط با قیر نیز دو موضوع مطرح شد. بحث ارزش گمرکی قیر که قبل از 15/8 هست که مشکلاتی را برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان این حوزه ایجاد کرده. قرار شد اصلاح مربوط به این موضوع هم در                 دستور کار قرار بگیرد.

 

پیام

 

 

 

 

 

 

۱۸ بهمن ۱۴۰۲ ۱۷:۰۱
تعداد بازدید : ۸۵