گفتگوی فریدون اسعدی دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت گاز و پتروشیمی ایران با رادیو تهران در خصوص الزامات تحقق شعار سال

حدود 25 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بلااستفاده در حوزه پتروشیمی

حدود 25 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بلااستفاده در حوزه پتروشیمی

طی یک دهه گذشته موضوعات اقتصادی به‌عنوان شعار سال انتخاب می‌گردند و بر مبنای این شعارها، قوانین و مقرراتی توسط مجالس و دولت‌های وقت تنظیم شده است. متأسفانه سیاست‌گذاران نظام، عملکردهای قابل دفاعی در خصوص تحقق شعار هرسال نداشته‌اند. وضعیت سرمایه‌گذاری نامناسب و عدم رشد آن به‌تناسب رشد جمعیت و جمعیت جوانی که در کشور وجود دارد، این نرخ سرمایه‌گذاری‌ها رشد نکرده و آمار و ارقام بیکاری‌ها نشان‌دهنده این وضعیت نامناسب می‌باشد.
شعار سال 1403 با عنوان "جهش تولید با مشارکت مردم" به نظر من انتخاب بسیار مبارک و با درایتی هست که امیدوارم دستگاه‌های اجرایی همراهی کنند و از تجربه تلخ سال‌های گذشته برای اصلاح وضع و تحقق شعار استفاده کنند. برای همراهی این شعار، بخش خصوصی هم آمادگی خود را برای گام برداشتن در مسیری که مقام معظم رهبری ابلاغ کرده‌اند اعلام می‌نماید.
اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت گاز و پتروشیمی ایران برای تحقق شعار سال در بخش پایین‌دستی نفت، گاز و پتروشیمی 21 مشکل محوری را احیاء کرده است که در رأس آن‌ها سیاست‌های نامتناسب و نامتوازن برگشت ارز و رفع تعهد ارزی قرار دارد و معتقد است که این سیاست ارزی در سال جدید تولیدکنندگان را با مشکلات بسیار جدی در بحث ناترازی در بازار ارز مواجه خواهد کرد. وضعیت نامناسب و اجرای نادرست قوانین و مقررات و تدوین لیست مواد خام و نیمه‌خام که در سال‌های اخیر باعث شده است آسیب جدی در بحث تولید و بلااستفاده ماندن ظرفیت بنگاه‌ها و درواقع برگشت ارز ایجاد کند.
در صنعت پتروشیمی کشور، نود میلیون تن ظرفیت اسمی ایجاد شده است، اما سالانه بین ۶۵ تا ۷۰ میلیون تن از این ظرفیت عملیاتی می‌شود.این رقم یعنی بلااستفاده ماندن حدود 25 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه پتروشیمی که بخشی از این ظرفیت بلااستفاده به دلیل عدم دسترسی به خوراک است. این به معنای این است که در کشور باید یک تمرکز و مشارکت جمعی در سطوح اجرایی اتفاق بیافتد تا بتوان از این سرمایه‌گذاری انجام‌شده استفاده به عمل آورد. قطعاً تحقق و عملیاتی شدن استفاده از این ظرفیت باعث افزایش تولید، رشد اشتغال و درآمدزایی خواهد شد.

 
۱۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۶:۰۴
تعداد بازدید : ۹۹