دعوت رسمی ایران از شرکت‌های نفتی بین‌المللی کلید خورد

دعوت رسمی ایران از شرکت‌های نفتی بین‌المللی کلید خورد
سرپرست معاونت بین الملل و بازرگانی وزارت نفت با اشاره به تغییر مواضع بین الملل کشور با روی کارآمدن دولت جدید گفت: از شرکت های صاحب نام در صحنه بین الملل برای مذاکره و سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران با حفظ منافع دو طرف دعوت خواهد شد.
منصور معظمی با بیان این که صنعت نفت صنعتی چند وجهی است و مسوولیت درآمد کشور را بر عهده دارد، گفت: با توجه به روی کار آمدن دولت جدید و مواضعی که از سوی رئیس جمهوری اعلام شده، رویکرد بین الملل تغییر عمده ای پیدا کرده و می توان گفت این رویکرد باعث شده نگاه صحنه بین الملل به کشور تفاوت پیدا کند.

وی در همین حال گفت: باید صبر کرد تا آثار عملی این موضوع در آینده مشهود شود.

معظمی با تاکید بر این که سیاست برد _ برد در تعاملات باید مدنظر قرار گیرد، اظهار داشت: این مناسبات صفر و یک نیست و در بحث منافع ملی نباید به دنبال یک باشیم، البته باید تلاش کنیم حداکثر منافع ملی را تامین کنیم، بنابراین هر جا بنابر شرایط و توانایی ها، توانستیم حداکثر منافع را به دست آوریم، آنجا برده ایم.

سرپرست معاونت امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت ادامه داد: این قاعده ای کلی در عرف بین الملل بوده که باید رعایت شود؛ در همین حال، نباید به تمام خواسته ها در جامعه بیرونی توجه داشت و دقت لازم در بهره برداری از حداکثر منافع، لازم است.

معظمی اظهار داشت: با این نگاه، صنعت نفت به سمت بازگشایی فصل نوینی در صحنه بین الملل قدم برمی دارد و باید خوش آمد گویی به شرکت هایی که در گذشته با ما همکاری داشتند بگوییم، از این رو از شرکت های صاحب نام در صحنه بین الملل برای مذاکره و سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران با حفظ منافع دو طرف دعوت خواهد شد.

وی در باره تاثیر تحریم ها در صنعت نفت ایران گفت: تحریم های بین المللی که در نوع خود بدترین، ظالمانه ترین و بی شرمانه ترین بوده، مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است، در همین حال شرکای ما نیز دچار زحمت شده اند، بسیاری از آنها علاقه مند نیستند چنین شرایطی بر صنعت نفت حاکم باشد، لذا آنها نیز باید فضای واقع بینی را برای دولت ها و مجامع بین المللی فراهم کنند.
سرپرست معاونت امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت با تاکید بر این که زبان گفت و گو با ملت ایران، زبان تحریم نیست، اظهار داشت: در تلاش برای کاهش اثربخشی تحریم ها هستیم، چراکه این رفتارها را نه تنها ایران قبول ندارد بلکه اکثر کشورهای دنیا نیز با آن موافقت ندارند.

معظمی با بیان این که کلام زور و رفتار غیرمنطقی پذیرفته نیست، گفت: سعی می کنیم با مذاکرات و بازکردن فضاهای همکاری بیشتر، شرایطی را فراهم کنیم تا از امکانات صحنه جهانی بیشتر استفاده کنیم.

سرپرست معاونت امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت با ابراز امیدواری از این که صحنه بین المللی پاسخگوی واقعیت های موجود در کشور باشد، گفت: فصل نوینی از روابط در عرصه بین الملل گشایش خواهد یافت و با تعامل بیشتر و منطقی تر، می توانیم زمینه های مشارکت و گفت و گو را فراهم کنیم.

۶ شهریور ۱۳۹۲ ۰۰:۲۳
تسنیم |
تعداد بازدید : ۸۸۶