بازار نفت آماده ورود جریان تازه نفت ایران می شود

بازار نفت آماده ورود جریان تازه نفت ایران می شود
پیشرفتهای به دست آمده در مذاکرات هسته ای ایران و احتمال لغو تحریم نفتی این کشور، بازار جهانی نفت را برای پذیرش محموله های بیشتر نفت خام ایران آماده می کند.

به گزارش روزنامه سعودی گزت، چنانچه پیامهایی که از واشنگتن، وین و تهران دریافت می شود، جدی گرفته شوند، بازار جهانی نفت خود را برای پذیرش محموله های بیشتر نفت خام ایران آماده می کند. واقعیتی که دست کم تا نوامبر سال گذشته غیرقابل تصور می نمود، اکنون محتمل به نظر می رسد.

بخش زیادی از این موضوع به نتیجه گفتگوهای کنونی ایران و ١+٥ بستگی دارد. اما اراده مشهودی برای رساندن این مذاکرات به توافق نهایی وجود دارد.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و یکی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای این کشور گفت که تهران مصمم به ادامه مذاکرات هسته ای با قدرتهای جهانی است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در گفتگو با ایرنا گفت: مذاکرات در مسیری قرار دارد که می توان گفت به سختی انجام می شود، اما رو به جلو پیش می رود.

اکنون دو طرف توافق کرده اند که دور بعدی گفتگوها در ١٣ ماه مه سال جاری میلادی (٢٣ اردیبهشت ماه) در وین برگزار شود، تا تدوین پیش نویس متن توافق نهایی آغاز شود. همچنین قرار است اوایل ماه مه در نیویورک دو طرف در نشستی در سطح کارشناسان، زمینه را برای دور بعدی مذاکرات فراهم کنند. به محض رسیدن به توافق، محدودیتهای اعمال شده بر فروش نفت ایران برداشته می شود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش ماهانه خود تایید کرد که تهران نیمی از اورانیوم ٢٠ درصدی را که پیش از این غنی سازی کرده بود، رقیق سازی کرده و درصد غنای آن را پایین تر آورده است. نیم دیگر این ذخیره اورانیوم قرار است به شکلی بدل شود که تبدیل دوباره آن به سطح ٢٠ درصد دشوارتر خواهد بود. یوکو آمانو، مدیرکل آژانس تاکید کرد: من می توانم به شما بگویم که این اقدامات (ایران) مطابق برنامه انجام شده است.

پس از امضای توافقنامه ژنو، ایران با استفاده از موقعیت به وجود آمده، تلاش کرده است صادرات نفت خود را افزایش دهد. اکنون تهران به متغیری جدید در بازار نفت بدل شده که شروع به تاثیرگذاری بر معادلات کلی بازار انرژی کرده است.

ایران همچنین طرحهایی را برای دو برابر کردن تولید نفت خود تا پایان دهه جاری میلادی و سرمایه گذاری میلیاردها دلار از ذخایر ارزی اش برای توسعه سهم خود از بازار گاز طبیعی اعلام کرده است. وزیر نفت ایران رسیدن به تولید روزانه پنج میلیون و هفتصد هزار بشکه نفت تا سال ٢٠١٨ را هدف گذاری کرده است. بر اساس اعلام اوپک، هم اکنون سطح تولید نفت ایران حدود ٣ میلیون بشکه در روز است.

با توجه به احتمال بازگشت کامل نفت ایران به بازارهای جهانی، اوپک نیز در حال آماده شدن برای پذیرش این واقعیت است. عبدالله البدری، دبیرکل اوپک گفته است که این سازمان،خود را با افزایش تولید اعضای خود تطبیق خواهد داد. اوپک رشد تولید تدریجی را برای کشورهای ایران، عراق و لیبی پیش بینی کرده است. البدری افزود: اوپک مشکلی با جذب هر مقدار افزایش تولید از سوی عراق و ایران را در سال ٢٠١٤ ندارد.

۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۰۹:۳۷
تعداد بازدید : ۹۷۷