حذف برخی از محصولات رینگ پتروشیمی از تابلوی معاملات

حذف برخی از محصولات رینگ پتروشیمی از تابلوی معاملات
تغییر نرخ‌های پایه محصولات پتروشیمی یک ساعت پیش از عرضه در بورس کالا که روز قبل اتفاق افتاد، نشان داد که بازار این کالاها همچنان دستخوش تصمیمات لحظه‌ای است. اما در عین حال برخی از مجتمع‌های پتروشیمی عرضه‌های خود را به دلیل کاهش قیمتی که صورت گرفت از صف خرید بورس کالا برداشته و به نوعی مخالفت خود را با تغییر نرخ‌های پایه اعلام کردند.
بازرگانی پتروشیمی روز دوشنبه نرخ‌های پایه را افزایش داده و دلیلی برای این کار عنوان نکرده بود در حالی که با توجه به کاهش نرخ‌های جهانی و ارز این اقدام بازرگانی پتروشیمی منطقی به نظر نمی‌رسید.
اما روز گذشته، یک ساعت پیش از عرضه محصولات در رینگ پتروشیمی نرخ‌ها اصلاح شد.
در این روز نرخ‌های پایه فوب منهای 15 درصد بود و کارگزاران می‌توانستند 10 درصد بالاتر از نرخ‌های پایه معامله کنند.
فعالان بازار در این باره می‌گویند: سه ماه پیش در خصوص عرضه محصولات پتروشیمی ابلاغیه‌ای به بورس کالا ارسال شده بود که یکی از بندهای آن عرضه محصولات با فوب منهای 5 درصد در بورس و عرضه محصولات با فوب منهای 15 درصد در خارج از بورس بود، اما متاسفانه مجتمع‌های پتروشیمی به این ابلاغیه پایبند نبودند. اگر چه در این مدت بورس کالا این ابلاغیه را اجرا کرد و محصولات پتروشیمی را با فوب منهای 5 درصد عرضه کرد، اما مجتمع‌های پتروشیمی و عرضه‌کننده محصولات آنها یعنی بازرگانی پتروشیمی هیچ‌گاه به این ابلاغیه پایبند نبود و محصولات را با نرخ‌های بالاتر در خارج از بورس به فروش رساند و سبب شد تا بازار با تنش‌های فراوانی روبه‌رو شود.
به علاوه بسیاری از فعالان بازار و بورس همچنان در خصوص تعیین نرخ‌های پایه دچار تردید و سردرگمی هستند و می‌گویند: بازرگانی پتروشیمی در خصوص منابع تعیین نرخ‌ها و همچنین میزان تولید مجتمع‌ها شفاف‌سازی کرده و بازار را از تردید خارج کند.
با این حال در این روز و با توجه به کاهش قیمت‌های پایه، برخی از مجتمع‌های پتروشیمی عرضه‌های خود را از صف خرید بورس کالا برداشته و به نوعی مخالفت خود را با تغییر نرخ‌های پایه اعلام کردند.
البته در این روز اکثر محصولات پتروشیمی نسبت به هفته گذشته با کاهش قیمت روبه رو شده و تنها پی‌وی‌سی پلی اتیلن سنگین 5502و پلی‌اتیلن سبک 2100 لاله با رشد قیمت همراه بودند.
ثبت 5 هزار تن تقاضا برای 500 تن ABS
بیشتر فعالان بازار، ایجاد سقف قیمتی برای کالاهای عرضه شده و در نهایت تقسیم به نسبت این کالاها را تنها دلیل اختلال در بازار عنوان می‌کنند و معتقدند اگر کالایی بدون محدودیت به فروش برسد، تقاضا برای آن کالا درست و منطقی خواهد بود، اما با ایجاد سقف قیمتی و تسهیم به نسبت بیشتر، فعالان بازار سعی می‌کنند با افزایش تقاضا به تناژ مورد نیاز خود دست پیدا کنند.
برخی از کارشناسان بازار نیز به آزادسازی رینگ پتروشیمی و برداشتن سقف قیمتی و در نهایت سهمیه‌بندی‌ها اشاره می‌کنند و می‌گویند: تنها راه‌حل کاهش اختلاف نرخ‌ها در بورس و بازار عرضه محصولات با نرخ درست و منطقی و در نهایت خریدهای آزاد از بورس کالاست و تا زمانی که این اتفاق نیفتد بازار همچنان وضعیت نامطلوبی خواهد داشت.
برخی از فعالان بازار نیز به کالاهایی همچون ABS، Z30S، V30S، BL3، EX3 و EX5 اشاره کرده و می‌گویند: عرضه این کالاها همچنان در بورس کالا با مشکل مواجه است و تنها راه‌حل کاهش اختلاف نرخ‌ها در بورس و بازار آزادسازی رینگ پتروشیمی است.
با این حال در این روز ABS که با نرخ پایه 2 هزار و 283 تومان و حجم 500 تن عرضه شده بود، با تقاضای 5 هزارتنی بازار مواجه شد و به این ترتیب ناظر تالار مجبور شد این کالا را بین خریداران تقسیم کند، در نهایت هر کارگزاری می‌توانست تنها 100 تن ABS خریداری کند.
پی وی سی 6558 نیز در این روز وضعیتی مشابه ABS داشت، زیرا برای عرضه 2 هزار تنی این کالا، تقاضای بالایی روی تابلو ثبت شد. این کالا با نرخ یک هزار و 289 تومان عرضه شد و کارگزاران توانستند آن را 10 درصد بالاتر از نرخ پایه خریداری کنند.
معامله 35 هزارتن نفت کوره
دیروز پیش از عرضه‌های رینگ پتروشیمی، نفت کوره در رینگ صادراتی کیش معامله شد. این کالا با قیمت هر تن با پرمیوم 5/1 دلار، 626 دلار و 80 سنت معامله شد.
این کالا دومین محموله 35 هزار تنی نفت کوره بود که معامله می‌شد. بر این اساس با توجه به برنامه‌های شرکت ملی نفت ایران هر هفته یک محموله از این کالای تولیدی پالایشگاه بندرعباس در کیش برای فروش عرضه می‌شود.
۱ تیر ۱۳۹۰ ۱۳:۲۷
دنیای اقتصاد |
تعداد بازدید : ۱,۵۷۷