صادرات باید دغدغه همه دستگاه ها باشد

صادرات باید دغدغه همه دستگاه ها باشد
معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه صادرات مقوله فرابخشی گفت: این مقوله باید دغدغه همه دستگاه ها و ارگان ها قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان توسعه تجارت ایران، کیومرث فتح اله کرمانشاهی در همایش انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی ، صادرات را محور توسعه اقتصادی و موتور محرک اقتصادی کشور دانست و افزود: همه دستگاه باید با همکاری این سازمان برای برطرف کردن مشکلات صادرکنندگان بکوشند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه  بارها اشاره شده است که صادرات مقوله ای فرابخشی است یعنی همه دستگاه ها و سازمان های متولی باید نقشی را ایفا کنند تا کار تولید صادراتی به خوبی عملی شود. سیستم بانکی باید به نحو مطلوب فعالیت کند و به وعده های مصوبات شورای پول و اعتبار در بسته های پولی و مالی که تدوین کرده به خصوص در زمینه ارایه تسهیلات به بخش صنعت و صادرات مطابق مقررات عمل کند.

کرمانشاهی تصریح کرد: بانک ها باید 10 درصد از کل تسهیلات بانکی را به صادرات تعلق دهند که علی رغم پیگیری های متعدد سازمان توسعه تجارت این وعده هنوز محقق نشده و حداکثر سهم تخصیص پیدا کرده به صادرات دو درصد است که این مطالبه عموم صادرکنندگان از سیستم بانکی کشور است.

وی با اشاره به سخنان رییس جمهوری اسلامی ایران که ظرفیت وام دهی بانک ها را در طول یک سال بالغ بر 170 هزار میلیارد تومان عنوان کرده است گفت: بر این اساس بانک ها باید وعده های قبلی را در زمینه توسعه صادرات عملیاتی کنند و مبحث هجینگ را اجرایی کند.

وی با اشاره به تصویب سند راهبرد ملی توسعه صادرات گفت: برای توسعه صادرات غیرنفتی سندی با نام سند راهبرد ملی توسعه صادرات در سال جاری با پیگیری های سازمان توسعه تجارت ایران و وزارت بازرگانی جهت تقسیم کار ملی بین وزارتخانه ها و دستگاه ها تدوین و نهایی شده که بر اساس این سند ضمن هدفگذاری 45 میلیارد دلاری صادرات در حوزه های مختلف به نقش هر کدام از متولیان صادرات به خوبی اساره شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس سیستم بانکی کشور باید گزارش بدهد که چرا به وعده ها و وظایف خود در زمینه صادرات عمل نکرده است.

معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران همچنین با اشاره به تشکیل فراکسیون صادرات در مجلس و تشکیل کارگروه توسعه تجارت در دولت افزود: این اقدامات نشان می دهد که هم مجلس و هم دولت به مقوله صادرات بسیار اهمیت می دهند.

معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران از رشد 34 درصد صادرات غیرنفتی کشور در دو ماه نخست امسال خبر داد و گفت: در سال های اول انقلاب صادرات غیرنفتی کشور 700 میلیون دلار بود که در سال 89 صادرات کالا  و خدمات به 40 میلیارد دلار و واردات نیز به 64 میلیارد دلار رسید که این امر بیانگر نزدیک شدن نسبت صادرات به واردات است که این ارقام ما را به هدفگذاری برابری صادرات با واردات نزدیک می کند.

وی با اشاره به بند "ز" ماده 8 قانون هدفمندی یارانه ها بیان کرد: بر اساس این بند  بسته حمایتی برای توسعه صادرات غیرنفتی کشور تدوین شده است که باید این بسته  هر چه زودتر اجرایی شود.

کرمانشاهی با بیان اینکه ادغام وزارتخانه های بازرگانی و صنایع و معادن با هدف صادرات و تولید صادرات محور صورت می گیرد افزود: اهداف سال جهاد اقتصادی نیز با تولید صادرات محور و توسعه صادرات غیرنفتی محقق می شود.
۱ تیر ۱۳۹۰ ۱۴:۱۷
سازمان توسعه تجارت |
تعداد بازدید : ۱,۵۱۷