اشتغال را با متر سیاسی اندازه گیری نکنیم

اشتغال را با متر سیاسی اندازه گیری نکنیم
هرچند دولت معتقد است در سال 89 بیش از یک میلیون و 600 هزار شغل ایجاد کرده و برای سال 90 نیز ایجاد 5/2 میلیون شغل را پیش بینی کرده است اما دیدگاه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین فعالان بخش اقتصادی کشور در خصوص وضعیت اشتغال با آمارهای دولت در تضاد است .
در سال جهاد اقتصادی که سومین سال از دهه عدالت و پیشرفت محسوب می گردد به نظر می رسد که وضعیت اشتغال با شاخص‌های مطلوب فاصله چشمگیری دارد . هرچند دولت معتقد است در سال 89 بیش از یک میلیون و 600 هزار شغل ایجاد کرده و برای سال 90 نیز ایجاد 5/2 میلیون شغل را پیش بینی کرده است اما دیدگاه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین فعالان بخش اقتصادی کشور در خصوص وضعیت اشتغال با آمارهای دولت در تضاد است .

در همین زمینه یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن تهران معتقد است که آمارهای دولت در خصوص وضعیت اقتصاد علی الخصوص اشتغال با واقعیت های جامعه تطابق ندارد .

یحیی آل اسحاق در گفتگو با خبرنگار رسالت با بیان اینکه اشتغال از شاخص های اساسی عمده اقتصاد و نشانگر پویایی و نشاط آن است گفت : به نظر می رسد که دولتمردان دیدگاه و بینش خاصی در خصوص اشتغال دارند و همین امر نیز منجر به تفاوت برداشت‌ها شده است. رئیس اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن تهران با بیان اینکه منظور ما از اشتغال ، داشتن درآمدی مکفی برای هر فرد است افزود : آمار های اشتغالزایی دولت کارهای پاره وقت و نیمه وقت را نیز شامل می شود در حالی که از سوی مردم این نوع کارها اشتغال کامل نیستند و از این رو بهترین شاخص برای سنجش واقعی اشتغال تعداد بیمه شدگان است .

آل اسحاق در ادامه با بیان اینکه اشتغال چالش اساسی اقتصاد ایران است افزود : اشتغال را نباید با متر سیاسی اندازه گیری کنیم چرا که این نوع سنجش ها در نهایت به وخامت اوضاع اقتصادی کشور منتج می شود .وی همچنین با استناد به آمارهای مسئولین بانک مرکزی در خصوص ذخیره ارزی 100 میلیارد دلاری گفت: کشور ما از نظر منابع سرمایه گذاری ، منابع انسانی و سایر عوامل لازم برای ایجاد اشتغال هیچ گونه مانعی ندارد و در صورت به کار بستن نظام تدبیر صحیح اقتصادی به آسانی می توان بر چالش اشتغال در کشور فایق آمد.

این فعال بخش خصوصی با نگرانی از تبعات اجتماعی بیکاری همچون افزایش بزهکاری ها و فساد مالی بازنگری در نظام بینشی اقتصاد ایران را ضروری دانست و افزود: مسئولین اقتصادی کشور نباید بر روی برنامه های اقتصادی اشتباه پا فشاری کنند و درصورت به دست نیامدن نتایج دلخواه باید شیوه جدیدی را پیگیری کنند. وی همچنین بی انضباطی را یکی از خصوصیات منفی اقتصاد ایران دانست و با ابراز گلایه از برخی مسئولین که آمارها و پیش‌بینی‌های متفاوتی را از آینده اقتصاد به جامعه تزریق می کنند ادامه داد : مهمترین عامل دستیابی به اشتغال کامل افزایش
سرمایه گذاری هاست و سرمایه گذاران نیز نیاز به امنیت اقتصادی دارند اما متاسفانه مسئولین کشور با آمار های مختلف و بعضا متناقض به آشفتگی اقتصاد دامن می زنند.

رئیس اتاق تهران ادامه داد: حداقل زمان برای ایجاد یک بنگاه اقتصادی در ایران 4 سال است اما سرمایه گذاران هم اکنون نمی توانند شاخص های اقتصادی کشور را برای یک هفته بعد تخمین بزنند . یحیی آل اسحاق در پایان با اشاره به اینکه افزایش سرمایه گذاری در اولویت دوم قرار دارد مشکل اصلی اقتصاد کشور را احتمال تعطیلی بسیاری از بنگاه های اقتصادی و کارخانه ها دانست و افزود : هم اکنون بخش عمده ای از کارخانه های ما با حداقل ظرفیت اصلی کار می کنند و نگرانی اصلی ما جلوگیری از تعطیلی این گونه بنگاه هاست.
۴ تیر ۱۳۹۰ ۰۹:۵۵
اتاق تهران |
تعداد بازدید : ۱,۱۶۹