امضای قرارداد صادرات روزانه 1.5 میلیون لیتر گازوییل به عراق

امضای قرارداد صادرات روزانه 1.5 میلیون لیتر گازوییل به عراق
علیرضا ضیغمی از امضای قرارداد صادرات روزانه 1.5 میلیون لیتر گازوییل از ایران به عراق خبرداد و افزود: برای صادرات سوخت به عراق، افغانستان و ارمنستان و دیگر کشورهای همسایه آمادگی داریم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اعلام این خبر گفت: براساس قرارداد امضا شده با وزارت برق عراق، روزانه حدود یک میلیون و 500 هزار لیتر نفت گاز از ایران به مدت یک سال با هدف تامین سوخت نیروگاه های عراق صادر می شود.

ضیغمی افزود: با توجه به بهره برداری از نیروگاه های جدید در کشور عراق، تامین سوخت مایع این نیروگاه ها تازمان اتصال آنها به شبکه گاز سراسری برای این کشور اهمیت ویژه ای دارد و ما آمادگی داریم فرآورده های مورد نیاز آنها را تامین کنیم.

وی تصریح کرد: بر اساس اعلام نیاز طرف عراقی، تا پایان سال 2011 میلادی، روزانه یک میلیون و 500 هزار لیتر نفت گاز از ایران به این کشور صادر و در صورت نیاز این میزان تا روزانه سه میلیون لیتر قابل افزایش است.

وی با بیان این که گازوئیل مورد نیاز عراق توسط نفتکش های جاده پیما تحویل داده می شود، افزود: مذاکرات با مسئولان دولت عراق برای افزایش همکاری های اقتصادی به ویژه صنایع نفت ادامه دارد.

مذاکرات ایران و عراق برای امضای یک قرارداد نفتی دیگر

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش از انجام مذاکره برای امضای قرارداد دیگری میان وزارت نفت ایران و وزارت نفت عراق خبر داد و افزود: همکاران وزارت نفت ایران هم اکنون در وزارت نفت عراق در شهر بغداد برای ارسال روزانه یک میلیون لیتر گازوییل از ایران به این کشور در حال مذاکره هستند که امیدواریم در آینده نزدیک نیز این مذاکرات نهایی شود.

ضیغمی تصریح کرد: وزارت نفت عراق برای امضای این قرارداد با ایران باید مجوزهای لازم را از هیئت وزیران این کشور دریافت کند که پس از انجام این هماهنگی ها هیئت عراقی برای امضای قرارداد به ایران دعوت خواهند شد.

آمادگی ایران برای تعمیر نیروگاه های عراقی از سوی بخش خصوصی

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تصریح کرد: در جریان این دیدار آمادگی ایران را برای تعمیر و نگهداری پالایشگاه های عراق از سوی بخش خصوصی و پیمانکاران ایرانی اعلام کردیم.

وی انجام مذاکره در زمینه توسعه میادین مشترک، اجرای پروژه های گاز رسانی به نیروگاه های عراقی را از دیگر محورهای مذاکره هیئت نفتی ایرانی در ملاقات با هیئت عراقی اعلام کرد.

ضیغمی گفت: با توجه به تاکید، مهندس علی آبادی، سرپرست وزارت نفت بر اجرای توافق نامه های مشترک، قرارداد صادرات سوخت به عراق امروز به امضا رسید و مقام های این کشور نیز از امضای این قرارداد ابراز خوشحالی کردند.

به گزارش شانا، این قرارداد ظهر امروز (1 تیر) میان علیرضا ضیغمی، معاون وزیر نفت ایران و رعد الحارس قائم مقام وزیر برق عراق در بغداد امضا شده است.
۴ تیر ۱۳۹۰ ۱۰:۳۴
نفت نیوز |
تعداد بازدید : ۱,۰۷۷