ایران دومین تولیدکننده بزرگ محصولات پتروشیمی است

ایران دومین تولیدکننده بزرگ محصولات پتروشیمی است
سهم تولیدات پتروشیمی ایران در میان کشورهای منطقه خلیج فارس 27 درصد است، از این‌رو ایران پس از عربستان سعودی (با سهم 50 درصدی) در جایگاه دومین تولیدکننده محصولات پتروشیمی منطقه قرار دارد.

به گزارش خبرنگار شانا، رتبه سومین و چهارمین تولیدکننده محصولات پتروشیمی منطقه خاورمیانه به ترتیب توسط قطر (9 درصد) و کویت و عمان (مشترکا با 5 درصد سهم) اشغال شده است. امارات متحده عربی (3 درصد) و بحرین (یک درصد) نیز از دیگر تولیدکنندگان این محصولات در منطقه هستند.

طبق پیش‌بینی‌های انجام شده تا سال 2015 میلادی با راه‌اندازی طرح‌های توسعه‌ای و پروژه‌های در دست اقدام در منطقه خلیج فارس، ظرفیت اسمی تولید محصولات پتروشیمی در این منطقه با 46 درصد رشد به مرز 155 میلیون تن می‌رسد که این رقم 20 درصد سهم جهانی را شامل می‌شود.

همچنین سهم سایر مناطق نیز مانند آمریکای شمالی در سال 2015 نسبت به سال 2009 (از 25 به 20 درصد)‌ 5 درصد، اروپا 3 درصد ( از 23 به 20 درصد) و سهم آمریکای جنوبی نیز یک درصد (4 به 3 درصد) کاهش پیدا می‌کند درحالی که سهم آسیا با 5 درصد رشد از 31 به 36 درصد افزایش پیدا می‌کند و سهم آفریقا نیز بدون تغییر یک درصد از کل تولیدات پتروشیمی جهان خواهد بود.

البته ترکیب تولیدات منطقه خاورمیانه و خلیج فارس در سال 2015 نیز مانند سابق همچنان به سمت مواد پایه خواهد بود تا جایی که 37 درصد از کل محصولات را مواد پایه، 28 درصد را کودها، 20 درصد را پلیمرها و 15 درصد را مواد میانی تشکیل می‌دهند. به این ترتیب سهم کشورهای منطقه از تولیدات صنایع تکمیلی و ارزش افزوده حاصل از آن‌ها نسبت به کشورهای پیشرفته درصد بسیار ناچیزی دارد.

دلیل اصلی آن هم وجود ذخایر نفت و گاز ارزان در منطقه خاورمیانه است که خوراکی مطلوب را برای واحدهای پتروشیمی به ارمغان می‌آورد و به تبع هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد و بی‌شک ایران نیز در این میان با داشتن دومین ذخایر گازی جهان از این امر مستثنا نیست.

ایران در سال گذشته بالغ‌بر 40 میلیون تن از انواع محصولات پتروشیمی را تولید و بیش از 16 میلیون تن از آن‌ را صادر کرده است.

۴ تیر ۱۳۹۰ ۱۰:۴۶
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۱۵۳