20 میز کشوری بررسی بازارهای صادراتی در 14 استان کشور برگزار می شود

20 میز کشوری بررسی بازارهای صادراتی در 14 استان کشور برگزار می شود
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت : 20 میز کشوری کالا ، خدمات و بازارهای هدف صادراتی امسال در 14 استان کشور برگزار می شود.
حمید صافدل روز شنبه در جلسه میز کشوری افغانستان در مشهد افزود : در تلاش هستیم بخشی از اختیارات را به استان ها واگذار کنیم ، و برگزاری میزهای کشور در استان ها در این راستاست که به تناسب تنوع دسترسی به بازارهای هدف انجام می شود.

وی اظهار داشت : در صورت استقبال استان ها آمادگی داریم فعالیت کشورهای بیشتری را به بحث و بررسی بگذاریم .

وی با اشاره به بازار افغانستان از تشکیل گروه ویژه ای برای پیگیری و ساماندهی امور مربوط به حوزه تجارت افغانستان ظرف هفته آینده خبر داد.

وی با اشاره به انجام مطالعه ای از سوی این سازمان در بخث نقاط قوت و ضعف و نیز تهدیدها و فرصت های بازار افغانستان گفت : افغانستان بازار استثنایی است و باید با جدیت هر چه بیشتر حضور پررنگ تر وهماهنگی را در این بازار داشته باشیم.

وی افزود : تلاش شده با ترسیم نقشه راه از رقابت های غیر ضروری و ورود نامطلوب به این بازار جلوگیری شود.

وی از روسای سازمان های بازرگانی استان ها خواست : نگاه شان به این بازار استانی نباشد زیرا این بازار برای کشور اهمیت دارد در عین آنکه بیشترین آثار آن در حوزه شرق کشور است.

صافدل افزود : حفظ این بازار می تواند منجر به تثبیت اشتغال و حفظ جمعیت در مناطق شرقی و مرزی شود.

وی با تاکید بر تعریف جدیدی از مبادلات با افغانستان گفت : ما می توانیم بخشی از واردات و کالاهای مورد نیاز خود را از این کشور تامین کنیم.

وی با اشاره به درخواست افغان ها مبنی بر ترجیحات تعرفه ای ادامه داد : افغانها لیست ترجیحات مورد نیاز خود را ارائه کرده اند و در حال بررسی هستیم اما تا کنون در قانون این امر یک طرفه دیده نشده و عملا نیازمند دریافت مصوبه مجلس است.

وی ادامه داد : تشکیل کمیته بازرگانی مشترک و فعال شدن اتاق مشترک در کابل به عنوان یکی از مباحثی است که بطور جدی برای توسعه روابط پیگیری می شود.

وی افزود : پیگیری تفاهمنامه های قبلی در حال انجام است اما بخشی از آنها بلاتکلیف مانده که امیدواریم در جلسه چهارم با افغانها حل شود.

۵ تیر ۱۳۹۰ ۱۳:۲۴
سازمان توسعه تجارت |
تعداد بازدید : ۱,۲۸۱