نگرانی از افت ارزش معاملات بورس

نگرانی از افت ارزش معاملات بورس
بورس اوراق بهادار تهران دیروز شرایط ضعیفی را پشت سر گذاشت که در نهایت به افت 103واحدی شاخص کل منجر شد. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که بروز برخی تحولات در صحنه سیاسی سبب نگرانی مجدد معامله‌گران شده است.
در این شرایط اکثر معامله‌گران خریدهای خود را به تعویق انداخته‌اند که این امر به معاملات ضعیفی منجر شد که البته به دلیل افت قیمت و ارزندگی اکثر سهام، میزان فروشندگان حاضر در بازار کاهش یافته است. از این رو اکثر نمادهای بازار با داد و ستدهای ضعیف ناشی از بی‌انگیزگی معامله‌گران همراه است. این امر موجب شد تا در بازار دیروز حجم معاملات به حد 6/31 میلیارد تومان افت کند. کارشناسان بازار در انتظار آن هستند تا دریابند بازار آیا در روزهای آینده می‌تواند با خبرهای مناسبی رو‌به‌رو شود یا خیر؟ روند کنونی اخبار به ویژه در بستر افت بهای جهانی نفت و برگزاری مجامع در روزهای آتی بازار را در حالت استراحت باقی نگه می‌دارد.
بازار طی روز گذشته در گروه معدنی شاهد اعلام اولیه برای عرضه 4/1 میلیارد سهام سرمایه‌گذاری امید در قابل افزایش سرمایه از محل صرف سهام بود، اما این عرضه صورت نگرفت تا کار عرضه این سهام به امروز موکول شود. بهای هر سهم امید در قالب افزایش سرمایه 3هزار و 560 ریال تعیین شده است.
در گروه پتروشیمی، معامله‌گران دیروز شاهد تاثیر‌پذیری بازار از تصمیم جدید معاملاتی در بورس کالا بودند. بورس کالا مجددا نرخ‌گذاری محصولات پتروشیمی را از سر گرفته است. بر مبنای روش جدید محصولات پتروشیمی بر مبنای فوب منهای 15 درصد قیمت‌گذاری شده که حداکثر در رقابت می‌تواند به قیمت فوب منهای 5 درصد برسد.
این روش قیمت‌گذاری بر مبنای مصوبه ستاد هدفمندی یارانه‌ها تعیین شده است. سال گذشته نیز کاهش قیمت‌های محصولات پتروشیمی به قیمت مرداد ماه، فشار شدیدی را به شرکت‌های پتروشیمی وارد ساخت. در گروه پتروشیمی، زاگرس متعلق به سرمایه‌گذاری غدیر با انجام تعهد سهامداران برای عرضه 5 درصد سهام در عرضه اولیه آماده عرضه در فرابورس شده است. براساس خبرهای اولیه این عرضه اولیه احتمالا در هفته آینده برنامه‌ریزی خواهد شد.
در گروه سرمایه‌گذاری، نماد «وگستر» با تعدیل سود سال 89 شرکت به یک هزار و 385 ریال و پیش‌بینی تقسیم سود 850 ریالی بازگشایی شد که این نماد تا 1/44 درصد رشد قیمتی و معامله 8/16 میلیون سهم همراه شد. بازگشایی نماد گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان دیروز در شرایطی انجام شد که این شرکت سود سال 90 خود را اعلام نکرده است. گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان از معدود نمادهایی به شمار می‌رود که دو نماد در سیستم کدال برای آن وجود دارد.
در گروه تجهیزات،بالاس با تمدید برخی ازقراردادهای خود با احتساب 25 درصد افزایش درآمد سود سال 90 خود را از یک هزار و 81 ریال به یک هزار و 321 ریال افزایش داد.
در گروه مالی، معامله‌گران در روزهای آینده شاهد پذیرش اوراق سرمایه‌گذاری مسکن مهر بانک مسکن خواهند بود. این اوراق که ارزش اولیه برگه‌های قابل عرضه آن 50 میلیارد تومان است با سود 17 درصد و در صورت دریافت قبل از سررسید 3 ماهه 5/16 درصد در فرابورس عرضه می‌شود.
در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن شاخص 103 واحد افت کرد و به 25 هزار و 23 واحد رسید. ارزش معاملات نیز به 6/31 میلیارد تومان رسید که 2/11 آن را معامله 5/12 میلیون سهام زامیاد تشکیل داد. از 198 نمادی که به‌روی تابلو رفتند 127 نماد با افت قیمت و 67 نماد با رشد مواجه شدند.
۵ تیر ۱۳۹۰ ۱۳:۵۱
دنیای اقتصاد |
تعداد بازدید : ۱,۲۵۱