برنامه تازه دولت برای دسته‌بندی سوخت با اکتان‌های متفاوت‌: عرضه 4 نوع بنزین در جایگاه‌ها

برنامه تازه دولت برای دسته‌بندی سوخت با اکتان‌های متفاوت‌: عرضه 4 نوع بنزین در جایگاه‌ها
در حالی یک مقام مسوول در شرکت ملی پالا‌یش و پخش نفتی از عرضه همزمان چهار نوع بنزین با چهار اکتان مختلف در سطح جایگاه‌های سوخت خبر می‌دهد که از همان بنزین سوپرعرضه شده در جایگاه‌ها به دلیل اختلا‌ف قیمت زیاد با بنزین معمولی استقبال چندانی نشده است.
بعد از اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه و افزایش قیمت بنزین سوپر، مصرف این بنزین کاهش یافت‌ در نتیجه کمبود منابع مالی جایگاه‌داران برای عملیات تنخواه‌گردانی ناشی از فروش پایین این محصول موجب حذف پمپ‌های عرضه بنزین سوپر از برخی
جایگاه‌ها شد.
شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی هم حذف پمپ بنزین سوپر در برخی از جایگاه‌های عرضه سوخت را تایید و بر اساس قانون و دستورالعمل‌های خاص این شرکت عنوان کرده که در این زمینه حذف پمپ‌های بنزین سوپر از جایگاه‌های عرضه سوخت به دلیل اقتصادی شدن فعالیت جایگاه‌داران انجام می‌شود. عدد اکتان بنزین سوپر عرضه شده در جایگاه‌های سوخت کشور 95 و عدد اکتان بنزین معمولی حدود 87 است. با این شرایط معلوم نیست با توجه به کاهش مصرف بنزین سوپر در چند ماه‌اخیر، آیا عرضه بنزین سوپر آن‌هم در چهار نوع مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت یا نه؟
سعید مداح مروج، سرپرست مدیریت هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالا‌یش و پخش فرآورده‌های نفتی، با بیان اینکه یکی از برنامه‌های کلا‌ن شرکت ملی پالا‌یش و پخش فرآورده‌های نفتی متنوع‌سازی سبد سوخت خودروهای کشور است، ‌گفت: ‌هم‌اکنون بنزین تولیدی در پالا‌یشگاه‌های داخلی با عدد اکتان 87 عرضه می‌شود که بخشی از این بنزین با اختلا‌ط با بنزین سوپر اکتان افزایی می‌شود. بر این اساس با راه‌اندازی و بهره‌برداری از طرح‌های جدید بنزین‌سازی و توسعه پالا‌یشگاه‌های موجود نفت امکان عرضه همزمان چهار نوع بنزین با چهار عدد اکتان مختلف در سطح جایگاه‌های سوخت کشور فراهم می‌شود‌ همچنین به زودی عرضه گازوییل کم گوگرد برای خودروهای دیزلی سواری در جایگاه‌ها آغاز می‌شود.
مداح مروج در ادامه  افزود: در صورت اجرای طرح‌های توسعه‌‌ای در مجموع چهار بنزین با عدد اکتان‌های 87، 90، 93 و 95 تولید و به بازارهای داخلی عرضه می‌شود.
این مقام مسوول با یادآوری اینکه برای عرضه این چهار نوع بنزین باید یکسری تغییرات در زیرساخت‌های جایگاه‌های سوخت کشور به وجود بیاید، تصریح کرد: هدف از عرضه چهار نوع بنزین متنوع‌سازی سبد سوخت خودروها بوده و مردم می‌توانند بر اساس نوع خودرو‌ خود از سوخت مورد نیاز با قیمت مورد نظر
 استفاده کنند.
امکان عرضه گازوییل کم گوگرد
مداح مروج در گفت‌وگو با مهر ضمن اعلا‌م اینکه مطابق با برنامه زمان‌بندی تا پایان سال‌جاری مقدمات عرضه این چهار نوع بنزین در سطح کشور فراهم می‌شود، خاطر‌نشان کرد: علا‌وه بر این با راه‌اندازی طرح‌های مختلف امکان عرضه گازوییل کم گوگرد به خودروهای دیزلی شخصی در سطح جایگاه‌ها فراهم خواهد شد.
این  مقام مسوول در شرکت ملی پالا‌یش و پخش نفتی همچنین ابراز امیدواری کرد به زودی عرضه گازوییل کم گوگرد برای خودروهای دیزلی سواری در جایگاه‌ها آغاز شود.
مداح مروج همچنین درباره آخرین وضعیت تولید فرآورده‌های مختلف نفتی در پالا‌یشگاه‌های کشور گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون به طور متوسط روزانه 52 میلیون لیتر بنزین تولید و به بازارهای داخلی عرضه شده است.
سرپرست مدیریت هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالا‌یش و پخش فرآورده‌های نفتی با اعلا‌م اینکه پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی واحد بنزین‌سازی پالا‌یشگاه نفت آبادان روزانه حدود 5/4 میلیون لیتر بنزین سوپر به ظرفیت تولید کشور اضافه شود، تصریح کرد: بنزین تولیدی در این واحد دارای عدد اکتان (درجه آرام‌سوزی) 92 و 93 است.
‌  این مقام مسوول با تاکید بر اینکه در این مدت حدود 97 میلیون لیتر در روز گازوییل در پالا‌یشگاه‌های نفت تولید شده است، اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون به طور متوسط روزانه 2/14 میلیون لیتر نفت سفید و 8/85 میلیون لیتر نفت کوره در پالا‌یشگاه‌ها فرآورش شده است.وی حجم کل تولید فرآورده‌های نفتی در پالا‌یشگاه‌های داخلی را 275 میلیون لیتر در روز اعلا‌م کرد و افزود: در حال حاضر ظرفیت پالا‌یش نفت ایران به بیش از یک میلیون و 760 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.
جزییات سبد خوراک‌
 نفتی پالا‌یشگاه‌ها
مداح مروج در ادامه در تشریح سبد خوراک نفتی پالا‌یشگاه‌های داخلی‌ توضیح داد: در حال حاضر بخش عمده خوراک پالا‌یشگاه‌های نفتی کشور از نفت خام‌های سبک، سنگین و فوق سنگین تامین می‌شود.
سرپرست مدیریت هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالا‌یش و پخش فرآورده‌های نفتی با اعلا‌م اینکه هم‌اکنون روزانه 10 هزار بشکه میعانات گازی به پالا‌یشگاه لا‌وان و شش هزار بشکه به پالا‌یشگاه شیراز و 26 هزار بشکه به پالا‌یشگاه بندرعباس تحویل داده می‌شود، تبیین کرد: همچنین به طور میانگین حدود 194 هزار بشکه نفت سنگین برای فرآورش و تولید محصولا‌ت با ارزش افزوده به پالا‌یشگاه بندرعباس تحویل داده می‌شود.
وی با یادآوری اینکه با بهره‌برداری کامل از طرح توسعه پالا‌یشگاه‌های نفت لا‌وان و امام خمینی شازند ظرفیت پالا‌یش نفت ایران افزایش می‌یابد، گفت: بر این اساس در مجموع پیش‌بینی می‌شود امسال به طور متوسط روزانه حدود یکصد هزار بشکه به ظرفیت پالا‌یش نفت‌
 اضافه شود.
الگو‌برداری از طرح اتحادیه اروپا ‌  
همچنین در همین رابطه  عضو هیات‌مدیره شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با اشاره به تنوع کشورهای مختلف صنعتی برای عرضه سه تا چهار نوع بنزین با عدد اکتان مختلف تصریح کرد: هم اکنون در برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی سه تا چهار نوع بنزین با اعداد اکتان 89، 91  و 93 عرضه می‌شود.
عباس کاظمی با تاکید بر اینکه با اصلا‌ح پالا‌یشگاه‌های موجود و بهره‌برداری از طرح توسعه پایشگاه‌های جدید شرایط برای تولید بنزین و گازوییل کم گوگرد و افزایش عدد اکتان فرآورده‌های نفتی فراهم می‌شود یادآور شد: یکی از اهداف کلا‌ن دولت افزایش عدد اکتان بنزین به 90 است.‌  مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با اعلا‌م اینکه از نظر کارشناسی عرضه یک نوع بنزین با یک درجه اکتان اقتصادی به نظر نمی‌رسد اظهار داشت: حداکثر باید در سطح جایگاه‌ها امکان عرضه دو نوع بنزین با اعداد اکتان مختلف فراهم شود.

واکنش ایران به اقدام سازمان‌ بین‌المللی‌ انرژی؛
 نشست فوق‌العاده اوپک با ادامه کاهش قیمت نفت‌
یک مقام رسمی ایران در واکنش به استفاده غرب از ذخایر استراتژیک نفت خود هشدار داد در صورت ادامه کاهش قیمت نفت، ایران تشکیل نشست فوق‌العاده اوپک را پیگیری خواهد کرد.
به گزارش فارس، اقدام سازمان بین‌المللی انرژی در استفاده از 60 میلیون بشکه از ذخایر نفتی خود موجب کاهش چشمگیر قیمت نفت طی روزهای اخیر شده است‌.
قیمت نفت از چهارشنبه تاکنون بیش از شش دلا‌ر در هر بشکه کاهش داشته است.
داوجونز به نقل از یک مقام آگاه ایران اعلا‌م کرد: این کشور به عنوان رییس دوره‌ای اوپک ممکن است پیشنهاد خود برای تشکیل نشست فوق‌العاده اوپک را پیگیری کند.
این مقام ایرانی افزود: اگر روند نزولی قیمت نفت ادامه یابد ایران پیشنهاد برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک زودتر از موعد مقرر را مطرح خواهد کرد.
۵ تیر ۱۳۹۰ ۱۴:۱۱
جهان صنعت |
تعداد بازدید : ۱,۱۸۵