انتقاد دکتر فزونی از ریاست شورای رقابت «آقای دکتر پژویان لطفاً استعفا دهید»

انتقاد دکتر فزونی از ریاست شورای رقابت «آقای دکتر پژویان لطفاً استعفا دهید»
یکم : به قول خبرنگار گروه اقتصادی روزنامه وزین اعتماد، اقتصاددان برجسته کشور، شخصی که عزت فزای شورای رقابت بوده و معروف تر از شورائی است که ریاست آنرا به عهده دارد، از اتاق بازرگانی انتقاد فرموده و معتقدند که اتاق به وظایف خود عمل نکرده است .
دوم : ایشان با اشاره به شورای « گفت وگوی بخش خصوصی با دولت » فرموده اند « بنده در جریان جزئیات تشکیل چنین شورائی نیستم. اما بهتر بود اتاق بازرگانی به جای آنکه شوراهائی از این قبیل راه اندازی کند، در زمینه انجام وظایفی که قانون در اصل 44 برای ایجاد تقاضا و ترغیب بخش خصوصی از فعال تر شدن بازار و تقویت زمینه های سرمایه گذاری و رفع موانع موجود، بر عهده اش گذاشته، جدی تر عمل می کرد . ». اعتماد. 07/05/90 صفحه اول .


سوم : نه بر مرده ، بر زنده باید گریست . آقای دکتر پژویان، یا شخصاً از ریاست شورای رقابت استعفا بدهید و یا از مقامی که ایشان را منصوب کرده اند، استدعا دارم حکم انفصال ایشان را صادر کنند . شما در جریان جزئیات تشکیل چنین شورائی نیستید ؟ شما معتقدید که این شورا را اتاق بازرگانی راه انداخته است ؟ واقعاً جای تأسف است که ریاست شورای رقابت، شورائی که در جهت اصلاح ساختارها، تنظیم بازار و ممانعت از ایجاد اختلال ها و انحصارها تشکیل شده است، برنامه پنجم توسعه کشور را حتی یک بار نخوانده است . جناب رئیس، ماده 75 قانون برنامه پنجم می گوید    « به منظور تبادل نظر دولت و بخش های خصوصی و تعاونی و تسهیل فعالیت های اقتصادی این بخش ها، بررسی و رفع موانع کسب و کار و اتخاذ تصمیم مؤثر برای اقدامات لازم در چارچوب قوانین و مقررات موجود و ارائه پیشنهادها و راهکارهای اجرائی مناسب به مراجع ذیربط، شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی با ترکیب اعضا زیر تشکیل     می شود : » . شورائی متشکل از هشت وزیر، رئیس کل بانک مرکزی، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردهای رئیس جمهور، چهار رئیس کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی، دو نفر از معاونین قوه قضائیه، شهردار تهران و رؤسای اتاق ایران و اتاق تعاون تشکیل میشود و شما از جزئیات آن بی خبرید؟ شما آنرا ساخته و پرداخته اتاق ایران    می دانید؟ اتاق تعاون را فراموش فرمودید چرا که نمی دانستید که اتاق تعاون نیز هم پای اتاق بازرگانی در این داستان سهیم است . اگر فرصت دارید وظایف شورای رقابت و شورای گفت و گو را در کنار هم بگذارید و باهم مقایسه کنید و تنگاتنگی آنها را با هم ببینید و بگوئید چگونه ریاست شورای رقابت می تواند از جزئیات کار چنین شورائی بی اطلاع باشد؟


چهارم : گفته اید « اتاق بازرگانی باید نماینده مردم باشد . نه اینکه به عنوان پارلمان بخش خصوصی وارد عرصه های دیگر اقتصاد شود. » ممکن است منظور خود را به درستی بیان کنید؟ « نماینده مردم بودن » یعنی چه؟ در ایران ما به نمایندگان مجلس شورای اسلامی می گوئیم نماینده مردم . قرار است اتاق نماینده مجلس باشد؟ « بعنوان پارلمان بخش خصوصی» یعنی چه؟آیا خبر دارید که اتاق ایران متشکل از 292 نماینده منتخب فعالان بخش خصوصی در سراسر کشور و بیش از یکصد نماینده تشکل های اقتصادی مردمی است؟ این پارلمان فعالان بخش خصوصی نیست؟ شما کدام عرصه اقتصادی را برای چهارصد نماینده منتخب فعالان بخش خصوصی تعریف کرده اید که معترضید اتاق نباید « وارد عرصه های دیگری از اقتصاد شود» ؟ باری از دوش خصوصی سازی برداشتن کافی است ؟ ظاهراً شما از اصل 44 هم فقط بخش خصوصی سازی را خوانده اید . اگر تمامی آنرا مطالعه می فرمودید آن وقت متوجه می شدید که اگر اتاق بازرگانی براساس وظایف محوله در اصل 44 فعالیت می کرد فضائی گسترده تر از آنچکه امروز انجام می دهد باید پوشش می داد . متوجه می شدید که تشکیل و وظایف نامبرده شده برای شورای گفت و گو به درستی در جهت اجرای هرچه بهتر وظایف محوله در قانون اصل 44 است . واقعاً جای تأسف است .


پنجم : خواستم ازعملکرد شما و شورای رقابت که می گوئید « بی سر و صدا و به دور از جنجال » کار می کند انتقاد کنم، دیدم نتایج حاصله از هر آنچه می کنید آنقدر بی مقدار  است که حیفم آمد وقت صرف آن بکنم .اگر از اینکه در شورای گفت و گو جائی برای رئیس شورای رقابت در نظر گرفته نشده و یا تصور می کنید که وظایف شورای گفت و گو با شورای رقابت تداخل دارد دل گرفته اید صادقانه و با صداقت بگوئید . این اعتراضات بی پایه و بی مایه را کنار بگذارید . به یاد داشته باشید که اگر شورای رقابت به درستی عمل میکرد هم رئیس آن در جمع  مسئولین شورای گفت و گو قرار می گرفت و هم وظایف آن دو شورا کاملاً از هم تفکیک می شد .


ششم : مجدداً تکرار می کنم فردی که از قانون برنامه پنجم توسعه و نحوه اجرای آن بی اطلاع است نه باید ریاست شورای رقابت را به عهده داشته باشد و نه باید درباره برنامه های اقتصادی کشور اظهارنظر نماید .

 

• متن کامل گفت وگوی روزنامه اعتماد با جمشید پژویان

۷ تیر ۱۳۹۰ ۱۵:۰۰
تجارت نیوز |
تعداد بازدید : ۱,۷۹۳